«Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Skregelid, L. & Illeris, H. (2024). «Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst. Journal for Research in Arts and Sports Education, 8(2), 41-59. https://doi.org/10.23865/jased.v8.6223Abstract
I artikkelen undersøkes hva som karakteriserer lærerstudenters erfaringer fra en utstilling ved et kunstmuseum. Utstillingsbesøket var en del av studentenes grunnskolelærerutdannelse og hadde sitt utspring i en workshop i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS), som er et offentlig initiativ i Norge som skal sikre at alle elever får oppleve kunst og kultur. Bakteppet for artikkelen er den spenningsfylte relasjonen mellom skole- og kultursektoren i DKS og det faktum at lærere ikke har noen særlige utdanningsbaserte forutsetninger for å kunne håndtere sin del av samarbeidet med DKS. Den kunstdidaktiske tilnærmingen i utstillingen la vekt på aktiv deltakelse og samhandling. I artikkelen vises det til at studentene setter stor pris på besøket og ikke minst på den åpenhet og uforutsigbarhet som karakteriserer den kunstdidaktiske tilnærmingen i opplegget. Flere av studentene ser mulighetene i å videreføre samme type frihet i sin undervisning for elever. Artikkelen gir grunnlag for å argumentere for viktigheten av lærerstudenters førstehåndserfaring med kunst både for å kunne ivareta sin rolle i samarbeidet mellom skole og DKS og for å kunne realisere kunstbaserte undervisningsformer. Videre gir den grunnlag for å argumentere for undervisning som legger likhet til grunn og som fremmer frihet både i og utenfor DKS og kunstmuseums rammen.