Organisasjonskultur
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3178519Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er hvordan organisasjonskultur i Avigo påvirker oppnåelsen av organisasjonens strategi. Vi har kartlagt nåværende og ønsket organisasjonskultur, både kvantitativt og kvalitativt. Vår problemstilling er:Hvordan påvirker organisasjonskulturen i Avigo implementeringen av organisasjonens strategi? Hvilke faktorer fremmer eller hemmer denne prosessen?For å besvare denne problemstillingen, har vi benyttet en kombinasjon av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, kjent som «mixed methods», for å få en omfattende forståelse av hvordan organisasjonskulturen kan påvirke oppnåelsen av strategi. For å kartlegge kulturen har vi brukt en kvantitativ spørreundersøkelse utviklet av rammeverktøyet OCAI (Organizational Culture Assessment Instrument). Først gjennomførte vi spørreundersøkelsen blant de ansatte, for å få et innblikk i deres opplevelse av organisasjonskulturen. Deretter utførte vi dybdeintervjuer med utvalgte ansatte. Spørsmålene til dybdeintervjuene ble utarbeidet med utgangspunkt i resultatene fra den kvantitative undersøkelsen. Dette gjorde vi for å få en dypere forståelse av hvordan organisasjonskulturen påvirker strategiimplementeringen.Studien viser at flere faktorer, både fremmende og hemmende, spiller en rolle i hvordan organisasjonen kan nå strategien. Vi håper at våre funn kan bidra til en bedre forståelse for hvor viktig organisasjonskulturen er i strategisk arbeid og for å bidra til at Avigo kan forbedre sine prosesser i fremtiden.