Styrker en bærekraftsprofil bedriftens employer brand? En kvalitativ studie av ledere, om operasjonalisering av begrepet bærekraftsprofil og hvordan bærekraftsrapportering, basert på ESRS-standardene, påvirker employer brand faktorene.
Abstract
Temaet for vår studie er hvordan en bedrifts bærekraftsprofil påvirker deres employer brand. Målet er å identifisere nøkkelfaktorene som påvirker arbeidstakeres beslutning om å starte i, eller bli i en organisasjon. Vi knyttet også ESRS-rammeverket fra EU til employer brandfaktorer for å undersøke følgende underspørsmål: I hvilken grad påvirker miljø- og klimafaktorer (E) arbeidstakeres valg av arbeidsgiver? Er sosiale forhold (S) avgjørende for arbeidstakeres vurdering av arbeidsgiver? Og sist, hvor bevisste er arbeidstakere virksomhetsstyringsfaktorer (G), og forventer de at disse er godt håndtert? Studien tok en uventet vending da vi innså at det mangler en allment akseptert definisjon på bærekraftsprofil, til tross for at det er et mye brukt uttrykk. Vi valgte derfor å bruke deler av studien til å utarbeide en operasjonell modell for bærekraftsprofil, basert på vår empiri og tilgjengelige teorier. Det er anvendt en kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer for vår dataanalyse. Vi brukte hovedsakelig en abduktiv tilnærming for å navigere mellom teori og empiriske funn. Informantene er ledere fra mellomstore til store bedrifter i ulike bransjer i Agder og Rogaland. Intervjuene avdekket ledernes syn på bærekraft som et dynamisk og stadig utviklende tema. De reflekterte over etiske og praktiske dimensjoner ved å implementere bærekraftige strategier i sine organisasjoner. Videre belyste forskningen viktigheten av bærekraft i rekrutteringsprosesser og hvordan den kan bidra til bedriftens omdømme og tiltrekning av nye talent. Studien bekrefter at det i dag eksisterer et mylder av forkortelser innen temaene bærekraft og bærekraftsrapportering. Vår foreslåtte definisjon av bærekraftsprofil fikk god respons og ble sett på som en klar og forenklet tilnærming til et komplekst tema. Våre funn indikerer at sosiale forhold veier tungt i vurderingen av en arbeidsgiver, tett etterfulgt av virksomhetsstyring. Miljø- og klimaspørsmål rangerer lavere. Vi ser et behov for å konkretisere begrepene bærekraft og bærekraftsprofil, samt en sterkere vektlegging av at bærekraft ikke kun omhandler miljø og klima. Modellen vår, som operasjonaliserer begrepet bærekraft, kan være til hjelp for å fremme bærekraftsrapportering. Resultatene viser at en tydelig og godt kommunisert bærekraftsprofil kan forbedre en bedrifts employer brand ved å reflektere over virksomhetens verdier og etiske ståsted, noe som er av stadig større viktighet i vårt moderne arbeidsmarked.