Implementering av tidlig innsats
Abstract
SammendragHensikten med denne oppgaven er å se på hvordan ledere av barnehager og helsestasjoner arbeider med implementering av tidlig innsats, og hvordan ledelse spiller inn i denne endringsprosessen. Problemstillingen for masteroppgaven er følgende: «Hvordan arbeider ledere i kommunale barnehager og helsestasjoner med å implementere tidlig innsats?»Som metode for å innhente empiri valgte vi å bruke et kvalitativt individuelt intervjustudie, for å kunne gå i dybden og få en mer virkelighetsnær oppfattelse på temaene. Gjennomgående for oppgaven er tre hovedtemaer; tidlig innsats, implementering og endringsledelse.Funnene er at alle informantene har stort fokus på tidlig innsats, og at dette har endret seg etter at oppvekstreformen trådte i kraft. Her viser våre funn at fokuset på tidlig innsats har økt, men at selve reformens innhold oppleves noe uklar. Dette påvirker kompleksiteten i implementeringsprosessen. Funnene våre viser også at det er stort behov for kompetanseheving spesielt innen tematikken tidlig innsats, oppvekstreform, men også noe om selve implementeringsprosessene. Tverrfaglig samarbeid kom frem som viktig i arbeidet.Når det gjaldt implementering fant vi at informantene har relativt god innsikt, men utfordringer når det gjelder å overføre dette til praksis. Det er behov for mer kunnskap om implementeringsfasene og større grad av kapasitetsbygging ute i organisasjonene, og i hele kommunen.Når det kom til endringsledelse, var alle enige i at ledelse er avgjørende i arbeidet med å implementere tidlig innsats. Det er ikke mulig å lykkes med implementeringsprosesser uten bevissthet omkring endringsledelse. Våre funn viser at det bør fokuseres mer på «lagåndstanklegang» med fokus på «våre barn» i kommunen og at samarbeid på «grønt» nivå.Oppsummert kan tidlig innsats, implementering og endringsledelse sees i et systemperspektiv, hvor hvert av temaene er gjensidig avhengige av hverandre og griper inn i hverandre. I siste delen av drøftingen har vi utviklet en modell som beskriver temaene i et systemperspektiv.Vi håper det med tiden kan komme effektstudier på om oppvekstreformen har virket i henhold til sin hensikt. Det hadde også vært spennende å se mer på hvordan det arbeides med kollektiv kapasitetsbygging i organisasjoner og ikke minst i kommunene.Stikkord: Tidlig innsats, kollektiv læring, implementering, kapasitetsbygging og endringsledelse.