Kunstig intelligens i revisjon: Hvordan KI påvirker arbeidsprosesser
Abstract
Temaet om KI og GKI er aktuelt fordi det har vært økt fokus på disse digitale verktøyene de siste årene, og fremveksten har fått stor oppmerksomhet i Norge. KI og GKI har potensiale til å påvirke arbeidsprosesser, blant annet innenfor revisjonstjenester. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan KI og GKI påvirker arbeidsprosesser innen revisjonstjenester i Norge, med fokus på endringer i oppgaveflyt, effektivitet og samhandling mellom teknologi og revisorer.Tidligere forskning har vist at digital transformasjon kan skape både muligheter og utfordringer i arbeidslivet. Innen revisjonstjenester kan KI og GKI muliggjøre automatisering av manuelle oppgaver, økt presisjon i databehandling og innsikt gjennom avanserte analyser. For å belyse disse aspektene benytter oppgaven en eksplorerende tilnærming basert på intervjuer med ansatte i revisjonsbransjen.Empiriske funn viser at KI og GKI påvirker revisjonstjenester på flere dimensjoner: (1) økt verdi for kunden (KI), (2) tidsbesparende effekt på rutinemessige og automatiserte arbeidsoppgaver (GKI), (3) utfordringer knyttet til presisjon og komplekse oppgaver (GKI), og (4) balanse mellom kompetanse og effektivitet (GKI). Basert på resultatene er revisorer i undersøkelsen nokså samstemte om at generativ kunstig intelligens er et verdifullt verktøy på automatiserte og rutinebaserte prosesser.Funnene er relevante for aktører i revisjonsbransjen som ønsker å lykkes med teknologisk transformasjon og oppnå verdiskaping gjennom KI og GKI.Til slutt presenteres en diskusjon av implikasjonene for teori og praksis, samt begrensninger og forslag til videre forskning. Oppgaven understreker behovet for strategiske tilpasninger i arbeidsprosesser og kompetanseutvikling for å utnytte potensialet i KI og GKI på en bærekraftig måte.