Navigating the Maritime Green Transition: Shipowner's Approaches to Reducing GHG Emissions
Description
Full text not available
Abstract
Selv om skipsfart regnes som den mest energieffektive transportformen, er reduksjon av klimagassutslipp grunnleggende i bransjens innsats for å bekjempe klimaendringer. Veien mot netto nullutslipp fra skip er fortsatt usikker og innebærer flere økonomiske, regulatoriske og teknologiske utfordringer. Gjennom en kvalitativ, intervju-basert tilnærming utforsker vår studie den grønne omstillingen i maritim sektor, sett fra perspektivet til syv norske rederier innen «deep-sea shipping» – en sektor som bidrar med 80 % av de totale CO2-utslippene fra skipsfart. Våre funn viser at rederiene er motiverte til å redusere utslipp ved å gjennomføre energieffektiviseringstiltak som oppnår opptil 20 % drivstoffbesparelser, ta i bruk alternative drivstoff og prøve nye innovative teknologier. Likevel hindres ytterligere fremgang mot dypere avkarbonisering av uforutsigbare reguleringer, høye kostnader, begrenset infrastruktur og mangel på kundedeltakelse. Hoved bidraget til vår studie er å understreke behovet for endringer på systemnivå og vi identifiserer fire drivere for å akselerere den grønne omstillingen til havs: 1) innføring av global karbonprising for å stimulere investeringer, 2) fremme samarbeid og åpen innovasjon på tvers av industrien for å dele økonomiske og operasjonelle risikoer, 3) integrering av kundebehov i innovasjonsstrategier for å skape felles verdi av avkarboniseringstiltak og 4) stimulere til økt innovasjon gjennom proaktiv ledelse. Studien har implikasjoner for både beslutningstakere og bransjeledere og gir verdifull innsikt i de systemiske endringene som kreves for å overkomme eksisterende barrierer, fremme innovasjon og akselerere den maritime industriens fremgang mot netto nullutslipp.