Barnehagestyrer som mellomleder og endringsagent, hvordan bygger barnehagestyrer kapasitet for endring?
Abstract
Nasjonale styringsdokument har tydelige ambisjoner om økt kvalitet i barnehagen. For å kunne levere på de kvalitetsmålene som ligger til barnehagedrift er det dermed avgjørende at barnehagestyrer og de ansatte forstår og kan handle på samfunnsoppdraget som er gitt. Dette krever at ledere og ansatte har kunnskap, ferdigheter, motivasjon og gode holdninger knyttet opp mot endringsarbeid.
På bakgrunn av dette er studiens problemstilling formulert slik:Barnehagestyrer som mellomleder og endringsagent, hvordan bygger barnehagestyrer kapasitet for endring?
Gjennom relevant teori, empirisk data og drøfting har jeg forsøkt å gi et innblikk i hvordan barnehagestyrer bygger kapasitet i egen barnehage. Studiens teorigrunnlag bygger i hovedsak på teori hentet fra Stensaker og Haueng (2019) og Roland et al. (2023). Wandersman et al. (2006) sin definisjon på kapasitet fremstår som sentral gjennom hele oppgaven. Empirisk data er delt opp, analysert og drøftet under hovedkategoriene: Mellomleder og endringsagent og Kapasitet for endring. Studien bygger på en kvalitativ tilnærming, hvor det har blitt gjennomført individuelle intervju med 6 ulike barnehagestyrere i Sandnes kommune. Gjennom å forske i egen arbeidskommune har jeg hatt god tilgang til erfarne informanter.
Mine funn viser at barnehagestyrer som mellomleder og endringsagent har både kunnskap, ferdigheter, motivasjon og holdninger til å jobbe med multiple endringer. Barnehagestyrer viser god forståelse ved å oversette endringsinitiativ for egne ansatte. De gir også ansatte mye relasjonell støtte i møte med endringsinitiativ og høy endringstakt. Samtidig som mye god relasjonell ledelse avdekkes mener jeg å ha identifisert noen områder som barnehagestyrer gjerne kan jobbe videre med for å bygge kapasitet for endring. Disse områdene handler om bedre systemisk forståelse og praksis og bevisst bruk av egne endringsressurser. Videre kan det være hensiktsmessig med bedre implementeringspraksis og økt kunnskap om transformasjonsledelse og transaksjonsledelse som ledelsesform i barnehagen.
Dagens arbeidsliv preges av fornying, høye kvalitetskrav og multiple endringer. Dersom endringsarbeid skal inneha høy kvalitet må leder bygge kapasitet systematisk (Roland et al., 2023). Studien kan ha en verdi for barnehagestyrere, men også enhver leder som ønsker økt innsikt i hvordan jobbe med fenomenet endringskapasitet.