Digital transformasjon og ledelse i et helseforetak.
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ledere i et helseforetak bidrar til å fremme digital transformasjon. Problemstilling for oppgaven er:
Hvordan bidrar ledere i et helseforetak til digital transformasjon?
Oppgaven er teoretisk forankret i forskning om lederferdigheter og digital transformasjon, med utgangspunkt i Kane et al. og Kræmmergaards arbeid om hvordan lederevner fremmer digital transformasjon og digital modenhet.
Studien benytter en enkelt case-studie og kvalitativ metode, basert på individuelle, åpne intervjuer med seks ledere i et helseforetak. Bakgrunnen for forskningen er det økende fokuset på digital transformasjon i offentlig sektor, særlig i helsesektoren, der den nasjonale digitale strategien krever omfattende omstilling og økt digital kompetanse for å oppnå bedre kvalitet og verdiskaping.
Formålet med oppgaven er å identifisere hva ledere gjør å bidra til digital transformasjon i et helseforetak, hvilke tilnærminger bruker de og hvilke ressurser og kompetanse er det behov for å lykkes med digital transformasjon.
Funnene viser at lederne i hovedsak bidrar til digitalisering fremfor digital transformasjon. Tilnærmingene deres er primært reaktive, med fokus på implementering av allerede besluttede digitale løsninger. Likevel viser flere ledere en økende grad av proaktivitet gjennom nysgjerrighet til teknologi knyttet til digital transformasjon, som for eksempel kunstig intelligens (KI), og de har også tatt initiativ til pilotprosjekter.
Lederne benytter seg av hovedsakelig tradisjonelle lederferdigheter i digitaliseringsarbeidet, med særlig vekt på medarbeiderinvolvering, tydeliggjøring av verdien av digitalisering og å tilby medarbeiderne meningsfulle rammer. Barrierer som digitale løsninger med dårlig brukervennlighet, manglende samarbeid mellom IKT og helsepersonell, samt begrensede ressurser fremheves som sentrale utfordringer. I tillegg til behovet for kompetansebygging hos ledere, viser funnene betydningen av ressurser som økonomi, tid og tilstrekkelig personale for å bidra til digital transformasjon.