Show simple item record

dc.contributor.advisorSynnes, Ronald Mayora
dc.contributor.authorLangseth, Katrine
dc.date.accessioned2025-02-03T17:23:38Z
dc.date.available2025-02-03T17:23:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:286658043:22988761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3176105
dc.description.abstractRelasjonsledelse ble satt på dagsorden i 2023 og er et satsningsområde i Nav frem mot 2030. Det er i organisasjonen uttalt at ledere der skal være relasjonsbyggere, hvor deres viktigste oppgave er å bli kjent med hver enkelt ansatt og skape gjensidighet og tillit (Nav, 2023b). Det er av Jan Spurkeland (2020) som står for hovedteorien i denne oppgaven uttalt at ledere må besitte relasjonskompetanse for å kunne utøve relasjonsledelse. På bakgrunn av dette har fokuset i oppgaven vært relasjonskompetanse blant ledere i Nav, hvor jeg gjennom problemstillingen undersøker nærmere ledernes tanker om utvalgte dimensjoner i Spurkelands radarhjul, og hvordan de anser dimensjonene å ha betydning for etablering og opprettholdelse av relasjoner med ansatte. Følgende fire av radarhjulets 14 dimensjoner er valgt ut menneskeinteresse, tillit, dialogferdigheter individ og tilbakemeldinger. Oppgaven baserer seg på seks kvalitative intervjuer med ledere ved lokale Nav kontor i Agder. Funnene viser at ledere anser menneskeinteresse, tillit, dialogferdigheter og tilbakemeldinger til å ha betydning for å etablere og opprettholde gode relasjoner med ansatte. Gjennom å være til stede, tilgjengelig og forstå den enkelte ansatte, sørger de for å bli kjent med dem, dette fremheves de som særlig viktig når en jobber i yrker som innebærer arbeid med mennesker. Trygghet, gjensidighet og samsvar mellom ord og handling trekkes også frem som viktig for å bygge tillit, og er i samsvar med Navs verdier og tidligere forskning. Videre viser funnene at ledere vektlegger balanse i dialog med ansatte, og har fokus på at dialogen skal gå begge veier. Flertallet foretrekker fysisk dialog, mens enkelte benytter teams ved behov, der hvor de har ansatte spredt på ulike lokasjoner. Når det gjelder tilbakemeldinger har lederne fokus på å tilpasse dem til mottakeren, og peker på viktigheten av en god tilbakemeldingskultur.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRelasjonskompetanse blant ledere i Nav
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record