Læreres undervisningspraksis i videregående opplæring
Abstract
Bakgrunnen for denne masteroppgaven, baserer seg på å rette et større fokus mot kvalitetsinnholdet i elevenes utvikling og læring i den videregående opplæringen. Dette følger av LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2017), som presiserer at det er lærerens oppgave å følge elevenes utvikling og fremme elevenes motivasjon, holdninger og læringsstrategier. Samtidig er denne studien relatert til mandatet for videregående opplæring, som skal fremme elevers lærelyst, motivasjon og trivsel (NOU, 2018:15). Dette medfører at ambisjonene for kommunen og skolen om elevers livslange læring, krever en nær tilnærming fra skolen og lærere. Studien utforsker hvordan lærere i videregående skole blant annet støtter elevenes utvikling av kognitive og metakognitive strategier ved bruk av ulike komponenter av selvregulert læring (SRL) og samregulert læring (CoRL). På grunnlag av dette, er problemstillingen for studien formulert på følgende måte: Hvordan viser ulike komponenter av selvregulert læring og samregulert læring seg i lærerens arbeid i videregående skole?
For å belyse studiens problemstilling, har jeg blant annet benyttet teori om elevenes selvregulerte læring, lærerens rolle i undervisning, motivasjon og samregulerende læring. For å få en dypere innsikt i lærernes praksisutførelser, ble det utført tre kvalitative semistrukturerte intervjuer med lydopptak av tre lærere fra tredje videregående. Den tematiske analysen identifiserte fire hovedtema: planlegging, selvkontroll, lærerstøtte og lærersamarbeid. Funnene viser til at samtlige lærere benytter komponenter av SRL og CoRL strategier i sin undervisning og planlegging. Resultatene fra undersøkelsen viser også til at elevenes planlegging og mestringstro styrkes når det foreligger en strukturert oppfølging og tilpasning av vurdering- og undervisningsformer.
Nøkkelord: Selvregulert læring, motivasjon, lærerrollen, samregulert læring, lærerstøtte.