Balansen mellom lidenskap og inntekt: Unge musikeres erfaringer med norsk musikkbransje
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker arbeidsforholdene til unge næringsdrivende musikere iNorge, med fokus på økonomi, work-life balance, samarbeidspartnere og motivasjon bakyrkesvalget. Studien tar utgangspunkt i en kvantitativ spørreundersøkelse(Artistundersøkelsen 2024) med 401 respondenter, der 51 av dem er unge musikere, samt etfokusgruppeintervju med åtte unge musikere. Gjennom en blandet forskningsmetode tegneset bilde av unge musikeres erfaringer med den norske musikkbransjen.
Den teoretiske rammen omfatter musikkbransjens struktur, hvilke lovverk som påvirkermusikere, samarbeidspartneres relevans og teorier som sier noe om musikeres hverdag.Problemstillingen utforsker hvordan unge musikere opplever sine arbeidsforhold i en bransjepreget av økonomisk usikkerhet og høye krav til forretningsferdigheter.
Funnene viser at unge musikere ofte har lave inntekter og høye utgifter, hvor liveopptredenerer den viktigste inntektskilden. Mange opplever også vanskeligheter med å balansere arbeidog privatliv, ettersom lidenskapen for musikken engasjerer hele hverdagen.Unge musikere ønsker samarbeid med etablerte musikkbransjeaktører, slik at de kan fåfokusere mer på det kreative og mindre på det administrative. Nettverksbygging fremhevessom essensielt for karriereutvikling.
Oppgaven konkluderer med at arbeidsforholdene til unge norske musikere er krevende, menat lidenskapen for musikken gir motivasjon til å fortsette. Studien gir verdifulle innsikter somkan bidra til videre forskning og politikkutvikling innenfor musikkfeltet.
Abstract
This master’s thesis explores the working conditions of young musicians in Norway, focusingon their economy, work-life balance, collaboration partners, and the motivation behind theircareer choice. The study is based on a quantitative survey (Artistundersøkelsen 2024) with401 respondents, of which 51 are young musicians, and a focus group interview with eightyoung musicians. Through a mixed-methods approach, the study provides an overview ofyoung musicians' experiences in the Norwegian music industry.
The theoretical framework encompasses the structure of the music industry, relevant legalframeworks affecting musicians, the role of collaboration partners, and theories that shedlight on the daily lives of musicians. The study examines how young musicians perceive theirworking conditions in an industry characterized by economic uncertainty and high demandsfor business skills.
Findings show that young musicians often face low incomes and high expenses, with liveperformances as their primary source of income. Many also struggle to balance work andprivate life, as their passion for music deeply engages their everyday lives. Young musiciansexpress a desire for collaboration with established industry actors to focus more on creativityand less on administrative tasks. Networking is highlighted as essential for careerdevelopment.
The thesis concludes that the working conditions for young Norwegian musicians arechallenging, yet their passion for music motivates them to persist. The study offers valuableinsights that can contribute to further research and policy development in the music sector.