Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver
Original version
Aksland, C., Mestad, I., Jegstad, K. M. & Eklund, G. B. M. (2024). Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver. I: Ellen K. Henriksen, Kirsti Marie Jegstad, Katarina Pajchel, Idar Mestad & Gunilla Eklund (red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (s. 32–52). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-02Abstract
I denne studien undersøker vi naturfaglærerstudenters og naturfaglærerutdanneres syn på betydningen av masteroppgaven i forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Datamaterialet består av refleksjonsnotater fra studenter og intervjuer med lærerutdannere. Analysen viser at respondentene trekker fram naturfagdidaktisk læring, forskerkompetanse, å utvikle et forskende blikk på profesjonsutøvelsen og personlig utvikling som sentralt for å utvikle studentenes profesjonskompetanse.