dc.description.abstract | Trenerrollen i idrett kan ses på som en viktig og innholdsrik rolle, av stor betydning for
utøvers utvikling. Både på et idrettslig og relasjonelt nivå. Formålet med denne studien var å
undersøke effekten av Transformational Coaching Workshop (TCW) innenfor
ungdomsidretten i Norge. Studiens problemstilling var «Vil treneres deltakelse på en
workshop om transformasjonsledelse føre til endring i opplevd treneratferd for utøvere i
ungdomsfotballen?» Dette ble undersøkt ved at utøvere vurderte trenerne sine ved å svare på
spørreundersøkelser som omhandlet treneratferd. Dette ble gjort både i forkant og etterkant av
trenernes deltakelse på TCW.
Studiens utvalg bestod av gutter og jenter i alderen 13-19 år. Alle var medlemmer av et
fotballag. Totalt 59 utøvere fylte ut spørreundersøkelsene før og etter trenerens deltakelse på
TCW. Studien har en kvantitativ tilnærming, og designet kategoriseres som et
kvasieksperimentelt design uten kontrollgruppe. De fire I-ene innenfor transformasjonsledelse
ble lagt til grunn for å finne ut om det ble opplevd noen endring i trenernes atferd. Atferd som
hver av disse I-ene representerer ble altså testet. For å presentere resultatene ble den statiske
analysen «paret t-test» gjennomført.
Resultatene viste at utøverne opplevde en endring i trenerens atferd når det kommer til
individuell omtanke, og en vedlikeholdelse av trenernes atferd knyttet til idealisert innflytelse,
inspirerende motivasjon og intellektuell stimulering. Dette indikerer altså at treneres
deltakelse i TCW, kan føre til en endring i treneratferd.
Nøkkelord: atferdsendring, transformasjonsledelse, ungdomsidrett | |