Transformasjonsledelse i idrett: En kvantitativ studie av effekten av Transformational Coaching Workshop i norsk ungdomsidrett
Description
Full text not available
Abstract
Trenerrollen i idrett kan ses på som en viktig og innholdsrik rolle, av stor betydning forutøvers utvikling. Både på et idrettslig og relasjonelt nivå. Formålet med denne studien var åundersøke effekten av Transformational Coaching Workshop (TCW) innenforungdomsidretten i Norge. Studiens problemstilling var «Vil treneres deltakelse på enworkshop om transformasjonsledelse føre til endring i opplevd treneratferd for utøvere iungdomsfotballen?» Dette ble undersøkt ved at utøvere vurderte trenerne sine ved å svare påspørreundersøkelser som omhandlet treneratferd. Dette ble gjort både i forkant og etterkant avtrenernes deltakelse på TCW.Studiens utvalg bestod av gutter og jenter i alderen 13-19 år. Alle var medlemmer av etfotballag. Totalt 59 utøvere fylte ut spørreundersøkelsene før og etter trenerens deltakelse påTCW. Studien har en kvantitativ tilnærming, og designet kategoriseres som etkvasieksperimentelt design uten kontrollgruppe. De fire I-ene innenfor transformasjonsledelseble lagt til grunn for å finne ut om det ble opplevd noen endring i trenernes atferd. Atferd somhver av disse I-ene representerer ble altså testet. For å presentere resultatene ble den statiskeanalysen «paret t-test» gjennomført.Resultatene viste at utøverne opplevde en endring i trenerens atferd når det kommer tilindividuell omtanke, og en vedlikeholdelse av trenernes atferd knyttet til idealisert innflytelse,inspirerende motivasjon og intellektuell stimulering. Dette indikerer altså at treneresdeltakelse i TCW, kan føre til en endring i treneratferd.Nøkkelord: atferdsendring, transformasjonsledelse, ungdomsidrett