Transformasjonsledelse i idrett: En kvantitativ studie av effekten av Transformational Coaching Workshop i norsk ungdomsidrett
Abstract
Trenerrollen i idrett kan ses på som en viktig og innholdsrik rolle, av stor betydning for utøvers utvikling. Både på et idrettslig og relasjonelt nivå. Formålet med denne studien var å undersøke effekten av Transformational Coaching Workshop (TCW) innenfor ungdomsidretten i Norge. Studiens problemstilling var «Vil treneres deltakelse på en workshop om transformasjonsledelse føre til endring i opplevd treneratferd for utøvere i ungdomsfotballen?» Dette ble undersøkt ved at utøvere vurderte trenerne sine ved å svare på spørreundersøkelser som omhandlet treneratferd. Dette ble gjort både i forkant og etterkant av trenernes deltakelse på TCW.
Studiens utvalg bestod av gutter og jenter i alderen 13-19 år. Alle var medlemmer av et fotballag. Totalt 59 utøvere fylte ut spørreundersøkelsene før og etter trenerens deltakelse på TCW. Studien har en kvantitativ tilnærming, og designet kategoriseres som et kvasieksperimentelt design uten kontrollgruppe. De fire I-ene innenfor transformasjonsledelse ble lagt til grunn for å finne ut om det ble opplevd noen endring i trenernes atferd. Atferd som hver av disse I-ene representerer ble altså testet. For å presentere resultatene ble den statiske analysen «paret t-test» gjennomført.
Resultatene viste at utøverne opplevde en endring i trenerens atferd når det kommer til individuell omtanke, og en vedlikeholdelse av trenernes atferd knyttet til idealisert innflytelse, inspirerende motivasjon og intellektuell stimulering. Dette indikerer altså at treneres deltakelse i TCW, kan føre til en endring i treneratferd.
Nøkkelord: atferdsendring, transformasjonsledelse, ungdomsidrett