Hvordan beskriver og forklarer fysioterapeuter at de forholder seg til barn og unge med psykisk helseutfordringer?
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan fysioterapeuter i kommunehelsetjenesten forholder seg til barn og unge med psykisk helsevansker og hvordan de føler seg kompetente til å møte og behandle barn med mer sammensatte utfordringer og vansker.
I vårt samfunn er en økende forekomst av barn og unge som sliter med psykisk helsevansker og disse barna møter man i tiltakende grad på helsestasjonen, i barnehager og i skolehelsetjenesten. Masteroppgaven min retter seg mot hvordan fysioterapeuter møter denne endringen i samfunnet og hvordan den påvirker dem i deres arbeidshverdag. For å få svar på hvordan dette erfares for kommunale fysioterapeuter har jeg valgt følgende problemstilling: Hvordan beskriver og forklarer fysioterapeuter at de forholder seg til barn og unge med psykisk helseutfordringer?
Jeg har tatt i bruk et kvalitativt forskning- design og har blitt kjent med tematikken gjennom semistrukturerte intervjuer av fem kommunale fysioterapeuter. Gjennom analysen kom det frem at informantene kunne beskrive at psykisk helse viste seg for dem som eksternaliserende adferd, at foreldrerenes rolle var svært viktig og at det er kompetansebehov i endring. Jeg presenterer funnene mine og trekker inn relevant teori knyttet til barn og unges psykisk helseutfordringer og ser dette i kontekst til fysikalsk oppfølging i kommunehelsetjenesten.
Jeg ser ut fra mine funn at fysioterapeuter jobber aktivt med psykisk helse og en helhetlig tilnærming til sine pasienter, men at de i ulik grad opplever at dette er en bevisst handling. Det kan tenkes at fysioterapeuter i større grad trenger mer kompetanse på psykisk helse tilpasset sin faggruppe.
Nøkkelord: fysioterapi, psykisk helse, barn og unge, relasjon, kompetanse.