Kritisk literacy og digitale medieteknologier. Kritisk arbeid med virkelighetsversjonene til Google Images og Getty Images
Original version
Kvåle, G. (2024). Kritisk literacy og digitale medieteknologier. Kritisk arbeid med virkelighetsversjonene til Google Images og Getty Images. I Aslaug Veum & Gunhild Kvåle (red.), Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringerfra forskningsprosjektet CritLit (s. 127-145). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215071114-24-07Abstract
Kapittelet handler om hvordan man kan arbeide kritisk med digitale medieteknologier. Kapittelet undersøker erfaringer og elevtekster fra ett av CritLit-prosjektets klasserom, der det ble arbeidet med kritisk tilnærming til bildesamlinger fra Google Images og Getty Images. Kapittelet legger særlig vekt på hvordan medieteknologier kan være preget av sosialt diskutable virkelighetsversjoner. Det er teoretisk forankret i sosialsemiotisk kritisk diskursanalyse, særlig semiotisk teknologistudier.