Sykepleierstudenters erfaringer med utprøving av digitalt veiledningsverktøy i praksis på bo- og omsorgssenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Gundersen, E. D. & Floberg-Haugen, E. (2024). Sykepleierstudenters erfaringer med utprøving av digitalt veiledningsverktøy i praksis på bo- og omsorgssenter. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 9 (2). https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i2.4107Abstract
Bakgrunn: Et digitalt veiledningsverktøy, MOSO, ble utprøvd som et av fire tiltak i et regionalt rekrutteringsprosjekt som hadde fokus på tilrettelegging for positive praksiserfaringer i kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner for sykepleierstudenter i første studieår. Artikkelen presenterer studentenes erfaringer med utprøvingen av MOSO. Metode: Det ble gjennomført åtte fokusgruppeintervjuer med totalt 40 studenter, fem i hvert intervju. Datamaterialet ble analysert tematisk, etter inspirasjon fra Braun og Clarke. Resultater: Studentene opplevde at MOSO ikke var tilpasset sykepleiepraksis og hadde manglende nytteverdi sammen med de andre tiltakene i prosjektet. Samtidig verdsatte de å ha en digital plattform til informasjon, kommunikasjon og refleksjon i praksisstudiene. Konklusjon: Utprøvingen av digitalt veiledningsverktøy understøttet i liten grad formålet om gode praksiserfaringer for sykepleierstudentene. Samtidig indikerer resultatene at studenter kan dra nytte av en digital samhandlingsplattform i praksisstudiene. Studien belyste også viktigheten av grundige forberedelser og opplæring i digitale verktøy, samt tilpasning av programvare til målgruppe og kontekst.