Barnehagebasert kompetanseutvikling - ny eller velkjent arbeidsmåte i barnehagen?
Chapter, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Dale, T. S., & Barken, M. E. (2024). Barnehagebasert kompetanseutvikling – ny eller velkjent arbeidsmåte i barnehagen? I J. H. Midtsundstad (Red.), Samskaping av kunnskap og kompetanse. Et tverrfaglig bidrag til regional kompetanseutvikling i barnehagen, skolen og UH-sektoren (s. 37-56). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215063348-24-02Abstract
I kapitlet sammenlignes fire velkjente arbeidsmåter for kompetanseutvikling i barnehagen med barnehagebasert kompetanseutvikling. Med utgangspunkt i kategoriene barnehagen som lærende organisasjon, strukturelle perspektiver, samskaping og partnerskap samt kunnskapssyn diskuterer vi følgende problemstilling: Hva er likheter og forskjeller mellom barnehagebasert kompetanseutvikling og andre arbeidsmåter i barnehagene?