Å feile er menneskelig: En kunstteoretisk undersøkelse av mislykkethet.
Abstract
Sammendrag Dette masterprosjektet er en undersøkelse av begrepet mislykkethet og hvordan det kan forstås i en kunstteoretisk kontekst, med utgangspunkt i kryssfeltene mellom den historiske avant-garden og kontemporær samtidskunst. Stort sett har utøvende kunstnere hatt «monopol» på diskursen om kunstnerisk mislykkethet (Martins, 2015, s. 2). Denne studien er derfor et bidrag til et mer distansert, teoridrevet blikk. Studiens metodologi har sin grobunn i den fortolkende vitenskapstradisjonen, med Hans-Georg Gadamers syn på hermeneutikk (2004) som ledesnor. Gjennom nærlesing og tolkning av historisk og nyere litteratur søker studien å øke bevisstheten og forståelsen rundt mislykkethet i kunstfeltet. Tre analyser vil bli foretatt. To vil være komparative analyser av Allan Kaprows 18 Happenings in 6 parts (1959) og Fluids (1968) – verk som stammer fra 60-tallets Happenings; anvendt som representanter for avant-gardens paradigme, og dens relasjon til tematikken. Avslutningsvis analyseres det kontemporære verket He Will Not Divide Us (Labeouf, Rönkko & Turner, 2017-2021), som representant for spenningspunktene og kryssfeltene mellom da-og-nåtiden, og mislykkethetens meningspotensial.
Nøkkelord Kunstnerisk mislykkethet, avant-garde, Happenings, relasjonell kunst, kunstkritikk, anti-kunst, det kontemporære.
Abstract This master's thesis is an exploration of the concept of failure and how it can be understood within an art theoretical context, focusing on the intersections between the historical avant-garde and current contemporary art. Traditionally, practicing artists have held a "monopoly" on the discourse of artistic failure (Martins, 2015, p. 2). Consequently, this study contributes to a more distanced, theory-driven perspective. The methodology of the study is rooted in the tradition of interpretation, guided by Hans-Georg Gadamer's hermeneutics (2004). Through close reading and interpretation of historical and recent literature, the study seeks to increase awareness and understanding of failure in the field of art. Three analyses will be conducted. Two will be comparative analyses of Allan Kaprow's 18 Happenings in 6 parts (1959) and Fluids (1968) – works stemming from the 1960s Happenings; applied as representatives of he avant-garde paradigm and its relation to the theme. Finally, the contemporary work He Will Not Divide Us (LaBeouf, Rönkkö & Turner, 2017-2021) will be analyzed as a representative of the tensions and intersections between past and present, and the potential for meaning through failure.
Key words Artistic failure, avant-garde, Happenings, relational art, art criticism, anti-art, contemporary art.