Regional kompetanseutvikling i barnehager og skoler – muligheter og utfordringer
Midtsundstad, Jorunn H.; Aanensen, Mariette; Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Engtrø, Randi; Flaten, Tom; Frestad, Trond Kenneth Andreassen; Hansen, Arve; Arnesen Moseid, Elin; Smith-Gahrsen, Martin
Chapter, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165892Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Midtsundstad, J. H., Aanensen, M., Barken, M. E., Dale, T. S., Engtrø, R., Flaten, T., Frestad, T. K. A., Hansen, A., Moseid, E. A., & Smith-Gahrsen, M. (2024). Regional kompetanseutvikling i barnehager og skoler – muligheter og utfordringer. In J. H. Midtsundstad (Ed.), Samskaping av kunnskap og kompetanse: Et tverrfaglig bidrag til regional kompetanseutvikling i barnehagen, skolen og UH-sektoren (pp. 11-33). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215063348-24-01Sammendrag
Vi som skriver dette kapitlet, er alle ansatt ved Universitet i Agder og deltar i regional kompetanseutvikling i barnehage og skole. Her diskuterer vi spørsmålet: Hvilke muligheter og utfordringer gir ordningen for utvikling av kunnskap og kompetanse i praksisfeltet og på universitetet? Som svar beskriver vi ordningen som del av dagens utdanningspolitikk. Videre presenterer vi vårt kunnskapssyn og sentrale samskapingsprosesser, før vi diskuterer etiske dilemmaer knyttet til å forske på modellen for regional kompetanseutvikling.