Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkogli, Nina Helene
dc.date.accessioned2024-11-19T11:49:38Z
dc.date.available2024-11-19T11:49:38Z
dc.date.created2021-12-17T09:57:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSkogli, N. H. (2022). Å tenke gjennom affekt: Affektiv usikkerhet i politisk engasjert samtidsteater [Doctoral dissertation]. University of Agder.  en_US
dc.identifier.isbn978-82-8427-055-5
dc.identifier.issn1504-9272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3165520
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker det kritiske potensialet i tilskueropplevelser preget av affektiv usikkerhet. I prosjektet analyseres tre forestillinger som griper inn i sammensatte samfunnsutfordringer uten å tilby løsninger på utfordringene som skisseres. Forstillingene legger til rette for en affektiv usikkerhet av lengre varighet og har potensiale til å utløse en bearbeidelsesprosess som strekker seg utover forestillingens «her-og-nå». Jeg analyserer hvordan de estetiske og dramaturgiske strategiene i forestillingene produserer affektiv usikkerhet i tilskueropplevelsen. Det performative aspektet blir også undersøkt – hva den affektive usikkerheten gjør med oss som tilskuere og hvordan vi bearbeider den som erfaring. Den overordnede analysestrategien er å tenke gjennom affekt. Affektbegrepet som anvendes ser på affekt som sosialt konstruert og unngår et skarpt skille mellom følelser, affekt og tanker (Ahmed, 2010; Ngai, 2005; Sharma & Tygstrup, 2015). Forskningsspørsmålene undersøkes gjennom erfaringsorientert forestillingsanalyse som tar utgangspunkt i egen tilskueropplevelse og -erfaring. I en av analysene inndras også andre tilskueres opplevelser og erfaringer. Den flerstemmige forestillingsanalysen inkluderer empirisk resepsjonsforskning som en metodisk utvidelse, og gir gjennom en eksplorativ metodisk undersøkelse et bud på hvordan forestillingsanalyse kan dra veksler på teaterpedagogisk praksis. Fokuset på tidsdimensjonen og det prosessuelle i de tre analysene gir anledning for en kritisk diskusjon av synet på forestillingen som forsvinning, som blir kontrastert med et syn på forestillingen som erfaring – et sted for å igangsette langvarige prosesser og opplevelser av synkopert tid (Rebecca Schneider, 2011). Avslutningsvis ser jeg nærmere på hvordan den affektive usikkerheten unngår konvertering til en «ferdig», fiksert erfaring. Prosjektets bidrag til feltet ligger både i analysen av den affektive usikkerhetens kritiske potensiale, fokuset på forestilling som erfaring, og i metodesettene utviklet for (flerstemmig) erfaringsorientert forestillingsanalyse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral dissertations at University of Agder;no. 347
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleÅ tenke gjennom affekt: Affektiv usikkerhet i politisk engasjert samtidsteateren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Nina Helene Skoglien_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.source.issue347en_US
dc.identifier.cristin1969760
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal