Gården som alternativ læringsarena for elever på ungdomstrinnet
Original version
Kjenes Arnesen, S. M.(2024). Gården som alternativ læringsarena for elever på ungdomstrinnet. [Doctoral dissertation]. University of Agder.Abstract
Den overordnede problemstillingen som jeg svarer på i mitt avhandlingsarbeid
er: Hvordan erfarer elever på 9. og 10. trinn, skoleansatte og gårdbrukere, gård–
skole-tilbud?
Enkelte elever som har utfordringer med å nyttiggjøre seg ordinær undervisning i
skolen, får tilbud om tilpasset opplæring/spesialundervisning på alternative
opplæringsarenaer, for eksempel på et gårdsbruk. Her deltar elevene i praktiske
aktiviteter tilknyttet driften på gården – som stell av dyr og planter – og de
samarbeider med andre elever og voksne om oppgavene. Opplæringen er
praktisk, og faglige mål eksempelvis innen matematikk, naturfag og mat- og
helse flettes inn i arbeidet. Opplæringstiltak for enkeltelever utenfor skolens
område kan bli vurdert å virke stigmatiserende (Markussen, Strømstad, Carlsten,
Hausstätter & Nordahl, 2007; Markussen, Frøseth & Grøgaard, 2009; Nordahl &
Hausstätter, 2009; Nordahl, Persson, Dyssegård, Hennestad, Wang & Martinsen,
2018), og kan representere en motsetning til målet om at alle skal lære på en
felles arena. Samtidig, hevder både politikere, lærere og forskere (Lødding,
Gerustad, Rønsen, Bubikova-Moan, Jarness & Røsdal, 2018,
Kunnskapsdepartementet, u.å.), at det er behov for mer praktisk og variert
undervisning for elever på ungdomstrinnet i den norske skolen.
Utdanningsdirektoratet nevner gårdsbruk som en av flere mulige alternative
læringsarenaer som kan benyttes for elever som trenger det
(Utdanningsdirektoratet, 2010).
Gården som læringsarena er et komplekst fenomen. Det reguleres av
Opplæringslova (1998) med forskrifter, og det omhandler ofte et privat-offentlig
samarbeid. I denne avhandlingen undersøker jeg ungdomsskoleelevers,
skoleansatte og gårdbrukeres erfaringer med gård–skole-tilbud som supplement
til ordinær undervisning. Ved å ta utgangspunkt i elevenes erfaringer, belyser jeg
hvilke muligheter og begrensninger som ligger i slike tilbud, og hvilken
betydning de kan ha for ungdommene det gjelder. Gjennom å undersøke hvilke
erfaringer gårdbrukere, elevenes kontaktlærere og andre offentlige ansatte har,
prøver jeg å få en utvidet innsikt i begrunnelser, arbeidsmåter, og hvordan ulike
aktører erfarer disse tilbudene.
Avhandlingsarbeidet startet ved at jeg gjennomførte en forundersøkelse for å
skaffe meg en oversikt over omfang, organisering og formalisering av slike
tilbud. Denne kartleggingen bestod av to spørreundersøkelser. En ble sendt til
gårdbrukere med kvalitetssikret og godkjente Inn på tunet-tilbud gjennom den
nasjonale Inn på tunet-ordningen, og en ble sendt til rektorer ved ungdomsskoler
i to utvalgte fylker. Resultatene fra kartleggingsundersøkelsene ga en god
oversikt over type organisering, type gårdsbruk, arbeidsoppgaver og ansatte, og
dannet et kunnskapsgrunnlag som utgangspunkt for den kvalitative studien min.
Studien består av individuelle intervjuer med 13 elever, fem gårdbrukere, syv
kontaktlærere og seks andre skolefaglige ansatte. Elevene ble intervjuet to
ganger. Første intervju ble gjennomført da de gikk på 9. eller 10. trinn, og var i
gård–skole-tilbudet. Andre intervju ble gjennomført to år etter, da de var 16-18
år. Deltakerne var tilknyttet fem gård–skole-tilbud, fra fire forskjellige
kommuner fra Østlandet, Vestlandet og Midt-Norge. Totalt 40 intervjuer, med 31
deltakere, danner datagrunnlaget for avhandlingen.
Has parts
Artikkel I: Arnesen, S.M.K., Jensen, A.R., Patil, G.G. & Berget, B. (2022). Gården som arena for tilpasset opplæring: Erfaringer med gård–skole-tilbud i et inkluderingsperspektiv. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(1), 101– 118. Published version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/3021807Artikkel II: Arnesen, S.M.K. (2024). Secondary school pupils' experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes. Nordic Journal of Youth Research/Nordisk tidsskrift for Ungdomsforskning. 4(1), 1–19. https://doi.org/10.18261/ntu.4.1.5. Published version. Full-text is not available in AURA as a separate file
Artikkel III: Arnesen, S.M.K. (2023). «Fra klassens bråkmaker til arbeidskar». Ungdommers fortellinger om gård–skole-tilbudets betydning for personlig utvikling og yrkesvalg. Fontene forskning, 16(2), 44–57. https://fontene.no/forskning/fra-klassens-brakmaker-til-arbeidskar-ungdommersfortellinger- om-gardskoletilbudets-betydning-for-personlig-utvikling-ogyrkesvalg- 6.584.1011924.dc7bfaff04. Published version. Full-text is not available in AURA as a separate file.