Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?
Chapter, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hidle, K.-M. W., & Rosenberg, A. R. (2024). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag - forenklet eller for enkelt? In E. Helgesen & K.-M. W. Hidle (Eds.), Begynneropplæring i samfunnsfag (pp. 173-192). Fagbokforlaget.Abstract
Menneskerettighetene har en sentral rolle i skolefaget samfunnsfag, og kapitlet diskuterer det faglige innholdet i tre læreverks behandling av menneskerettigheter på første og andre trinn. Analysen tar utgangspunkt i seks hensyn for utvelgelse av faglig innhold til undervisningen: 1) Hensynet til elevenes alder og interesser, 2) progresjon, 3) samfunnsvitenskapelig menneskerettsinnhold, 4) barns egeninteresse, 5) perspektivmangfold og 6) gjeldende læreplan. Den viser at alle læreverkene følger læreplanens tolkning av hva som kommer først, forstått som en presentasjon av innholdet i barnekonvensjonen. Barnekonvensjonen problematiseres ikke, og det fremstår ukontroversielt å forstå begynneropplæring i menneskerettigheter som innføring i konvensjonens innhold. Læreverkenes oppbygging av progresjon i temaet er uklar og viser ikke kjennskap til barns erfaringer fra barnehagen. Alle bøkene inkluderer samfunnsfaglig og autentisk menneskerettsinnhold. Sosialisering til juridisk bevissthet er i elevenes egeninteresse, og denne muligheten svekkes ved at presentasjonen – som nødvendigvis er forenklet, i noen tilfeller mangler faglig forankring og presisjon. Barns rett til medvirkning (art. 12) trekkes ensidig frem som demokratisk rettighet, mens klassiske demokratiske rettigheter som ytringsfrihet, religions- og organisasjonsfrihet ikke nevnes. Det er også interessant at et skille mellom menneskeretts- og demokratiopplæring tilsier mer menneskerettsopplæring i bøkene.