dc.description.abstract | Bakgrunn: Stadig flere studenter rapporterer om psykiske helseutfordringer. Det er mye fokus på psykisk uhelse i dagens samfunn, og det er behov for tiltak som fremmer psykisk helse hos studenter. Isbading har vist seg å være gunstig for psykisk helse i andre populasjoner.
Hensikt: Undersøke gjennomførbarheten og utbytte av tilrettelagt isbading i gruppe på psykisk helse, livskvalitet og humør hos studenter.
Metode: Denne studien er en pilotstudie med et pre-postdesign. Intervensjonen bestod av 4 uker med isbading (totalt 8 ganger). Psykisk helse og humør ble målt ved standardiserte spørreskjema. Endring i psykisk helse, livskvalitet og humør før og etter isbadingsintervensjonen ble analysert ved bruk av parede t-tester.
Resultat: Av totalt 30 interesserte, ble 17 studenter rekruttert, og 15 fullførte intervensjonen og er inkludert i analysene. I gjennomsnitt deltok studentene på syv av åtte økter. Det var ingen rapporterte uønskede hendelser eller bivirkninger under eller etter intervensjonen i isbading. Det var statistisk signifikante reduksjoner i symptomtrykk på psykiske plager (p=0,001) og depresjon (p=<0,001), i tillegg til statistisk signifikante økninger i livskvalitet (p=<0,001), psykisk velvære (p=0,007) og mestringstro (p=<0,001). Det var en tendens til reduksjon i gjennomsnittlig angstnivå (p=0,05). Det var en statistisk signifikant positiv endring i humør fra rett før første bading til rett etter første bading (p=<0,001) og rett etter siste bading (p=<0,001).
Konklusjon: Tilrettelagt isbading i gruppe for studenter i en periode på fire uker, med en frekvens på to økter i uken, er gjennomførbart basert på rekruttering, frafall, oppmøte og uønskede hendelser. En intervensjon i isbading tyder på å kunne bidra til å redusere psykiske plager hos studenter, og samtidig øke deres livskvalitet og humør.
Nøkkelord: studenter, psykisk helse/uhelse, psykiske helseutfordringer, isbading | |