Digitale Skiller i Offentlige Tjenester: En Studie av Initiativet Digital Postkasse
Abstract
Bakgrunn:Samfunnet vårt blir stadig mer digitalisert. Alt fra å bestille en legetime til å motta valgkortet, skjer nå ved hjelp av digitale hjelpemidler. Digitale initiativer slik som Digital Postkasse har et enormt potensial som offentlig digital tjeneste, men det er ikke alle som henger med i digitaliseringsutviklingen. Dette kan skape et digitalt skille i samfunnet hvor noen grupper kan bli mer ekskludert enn andre.
Hensikt:Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan digitale initiativer innen offentlig sektor påvirker det digitale skillet, ved bruk av Digital Postkasse som en case. I studien har det blitt undersøkt hvilke konsekvenser som oppstår ved mangel på digital kompetanse, samt hvilke tiltak fra offentlig sektor som kan sikre at man unngår digitale skiller.
Metode: I masteravhandlingen benytter jeg meg av en mixed method, ved fokus på en kvalitativ og kvantitativ metode. Dette inkluderte åtte semistrukturerte intervjuer samt en spørreundersøkelse blant lærerstudenter og pensjonister, i tillegg til dokumentanalyser.
Funn og konklusjon:Funnene i studien tyder på at universell utforming må prioriteres av offentlig sektor. Det må i tillegg vektlegges standardisering av offentlige digitale tjenester og opplæring. Det fremkommer i studien at manglende digital kompetanse fører til en rekke konsekvenser, blant annet begrenset deltakelse i samfunnet, utenforskap, sårbar i forhold til hacking og mindre muligheter i samfunnet. Studien konkluderer med at digitale initiativer kan utjevne det digitale skillet, men da må det fokuseres i større grad på brukervennlighet, tilgjengelighet, opplæring og universell utforming.