Motvirke låst situasjonsforståelse ved hjelp av prinsipper. En studie inspirert av KNM Helge Ingstad-ulykken
Abstract
Under de tidlige morgentimene den 8. november 2018 førte en låst situasjonsforståelse i broteamet på KNM Helge Ingstad til en kollisjon med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden. Broteamet misoppfattet Sola TS som et stasjonært objekt, basert på en rekke faktorer som svekket deres situasjonsbevissthet. Ulykken vakte stor oppmerksomhet, med omfattende dekning i mediene, og fartøyet KNM Helge Ingstad ble senere kondemnert. Med ulykken som case søker oppgaven å dykke videre ned i broteamets låste situasjonsforståelse ved å besvare problemstillingen: Hvilke prinsipper vil kunne motvirke låst situasjonsforståelse i team?
Ved å benytte en kombinasjon av teoretiske rammeverk, eksisterende litteratur, og empiriske data fra fokusgrupper og dybdeintervjuer tar oppgaven sikte på å identifisere og utvikle prinsipper som er både preventive og kurative. Rapporten «Delrapport 1 om kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankbåten Sola TS utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden, 8.november 2018», er benyttet som hovedlitteratur. Målet med oppgaven er å utvikle prinsipper som kan forebygge tilsvarende misoppfatninger i fremtiden.
Fokusgrupper og dybdeintervjuer har resultert i funn fra ulike avdelinger i Forsvaret. På bakgrunn av disse funnene utfordrer oppgaven en etablert modell for situasjonsbevissthet og diskuterer hvordan god situasjonsbevissthet kan være uavhengig av situasjonsforståelse. Videre har oppgaven identifisert 15 prinsipper som kan motvirke låst situasjonsforståelse i team, både preventivt og kurativt, ved å styrke teams evne til å oppdage, tolke og reagere på komplekse og dynamiske situasjoner.
Oppgavens induktive tilnærming åpner for flere tolkninger, og de prinsippene som konkluderer oppgaven er ikke ment som en absolutt fasit. Prinsippene fungere primært som veiledende retningslinjer og kan dermed tilpasses både militære og sivile organisasjoner, og bidra til å styrke situasjonsbevissthet og videreutvikle korrekt situasjonsforståelse.