Verdien av ledelseskapasitet
Abstract
Barnehagesektoren preges av en økt kompleksitet som ledere står ansvarlige for å håndtere. Denne kompleksiteten kjennetegnes av skiftende politiske og offentlige forventninger og krav, samt en uttalt konkurranse og ansvarliggjøring. Flere ledere strever med å holde hodet over vannet, men det finnes også ledere som står støtt. Vår motivasjon bak denne oppgaven ligger i å finne ut hvordan lederne som lykkes over tid jobber for å bygge kapasitet i eget lederskap. Funnene håper vi vil kunne gi inspirasjon til både ledere og eiere i sektoren. Kunnskap og verktøy til å finne kreative arbeidsmetoder for å ivareta seg selv som ledere, og for å nå målene.
Det har blitt utført mye forskning knyttet til fenomenet ledelse. Vår nysgjerrighet har derimot rettet seg mot en retning vi mener ikke har blitt utforsket nok, nemlig ledelseskapasitet. Vår hypotese er at ledere som klarer bygge egen kapasitet, og ta vare på seg selv både som leder og menneske, kan ha større forutsetning for å oppnå resultater over tid. Vi har valgt en kvalitativ metode med individuelle intervju av seks daglige ledere. Disse lederne har levert gode resultat på flere områder over tid.
Våre funn viser tegn på at disse lederne er bevisst viktigheten av å bygge kapasitet i eget lederskap. De har gjennom år med erfaringer utviklet en mestringstro som gir de mot og handlingsrom i lederrollen. De ivaretar seg selv gjennom å skape en god balanse mellom fritid og jobb. På denne måten skaper de seg tid og rom til selvrefleksjon og påfyll av meningsfulle aktiviteter. De har forstått at kun de selv kan ta grep for å sikre at de skal ha nok kapasitet til lederoppdraget, og i livet. Fortrolige og gode støttespillere hjelper lederne til å bære den følelsesmessige vekten som følger med lederansvaret.
Som vist til i metodekapittelet har vi utfordringer knyttet til generalisering ved at vi ikke har et representativt grunnlag, grunnet vår kvalitative metode. Gjennom å gå i dybden av få respondenter mener vi likevel våre funn peker i retning av noen spennende mønster som kan bidra til inspirasjon og videre læring. Vi håper andre vil bli inspirert til å teste gyldigheten i denne oppgaven med en kvantitativ undersøkelse med flere respondenter.