En lekbasert skolehverdag for elever som viser utagerende atferd
Abstract
Hensikten med denne masterstudien var å undersøke hvordan lærere beskriver en utagerende atferd og hvordan atferden kommer til uttrykk. I tillegg var målet å finne ut hvordan tilrettelegging gjennom lek i begynneropplæringen kunne bidra til inkludering for elever som viser en utagerende atferd. I studien har det blitt benyttet en kvalitativ metode, med semistrukturerte intervjuer av fire informanter. Alle informantene var lærere i begynneropplæringen, og hadde erfaring med elever som viser utagerende atferd. Det har også blitt gjennomført en observasjon i en av disse klassene. For å finne svar på problemstillingen ble det gjennomført en deduktiv tematisk analyse med utgangspunkt i Haug (2014, s. 12-13) sine fire elementer for inkludering: fellesskap, deltakelse, medvirkning og utbytte. Resultatene har vist at lærere gjør ulike bevisste valg og tiltak for å innlemme lek i skolen, og tilpasse for elevene som viser utagerende atferd. Informantene nevner at den voksne sin rolle vil være veldig avgjørende i en slik prosess, hvor de kan bidra med trygghet, forutsigbarhet og mestring i leken, noe som igjen kan gjøre at elevene som viser utagerende atferd får et utbytte av og deltar i leken. Undersøkelsen viser at ved å tilrettelegge for lek for de yngste elevene i skolen, vil en ved hjelp av å blant annet skape gode relasjoner, utvikle sosial kompetanse, la elevene medvirke og være en del av fellesskapet, bidra til at elever som viser utagerende atferd kan få en opplevelse av å være inkludert i klassen, kommer det frem i studiens resultater.