Hvordan kan kommuner styrke sin næringsattraktivitet? - En casestudie av Grimstad kommune.
Abstract
I følge Vareide (2018) er næringsattraktivitet viktig for å opprettholde konkurransekraft ikommuner og regioner. Dette synes jeg er et interessant fagfelt, og temaet for oppgaven erderfor hvordan kommuner kan styrke sin næringsattraktivitet.
For å kunne besvare denne problemstillingen har jeg valgt å inkludere teorier som jeg menerkan bidra til å forstå hvordan ulike kommuner og regioner kan styrke sin næringsattraktivitet.Dette er teorier om innovasjon og omstilling, aktørers handlinger for å støttenæringsattraktivitet, betydningen av ulike ressurser på bedrift- og systemnivå, samt teori omutviklingsbaner. På bakgrunn av disse teoriene presenterer oppgaven et analytisk rammeverksom viser hvordan kommuner og regioner kan arbeide for å styrke sin attraktivitet.I den praktiske delen av oppgaven har jeg gjennomført en casestudie av Grimstad kommune.Basert på 8 dybdeintervjuer og omfattende litteraturstudier søker oppgaven svar på følgendeempiriske forskerspørsmål:
1. Hva forstår aktører i Grimstad kommune med næringsattraktivitet?2. Hva er forholdet mellom change agency og no action i Grimstad kommune?3. Hvordan jobber aktører i Grimstad kommune med å oppgradere ressurser?4. Hvilken utviklingsbane kan en forvente å finne i Grimstad kommune?
Funnene i caseundersøkelsen viser at 1) definisjonen av næringsattraktivitet varierer avhengigav aktørens rolle og virksomhet. 2) Oppgaven finner at alle typer endringsagenter til en vissgrad er representert i kommunen, men samtidig finner oppgaven også at handlingene ikke erkraftige nok til å fremkalle markante endringer i dag. Oppgaven viser også at vi finnerelementer av no action. 3) Det i noen grad og på noen områder en oppgradering av ressurserbåde på bedrift- og systemnivå, men det finnes også en kultur for å vente på at andre tarinitiativ. 4) Med bakgrunn i funnene forventes det en fremtidig utviklingsbane som følgerstiforlengelse med mulighet for stiutmattelse på sikt.