Inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader i kroppsøvingsfaget.
Abstract
En viktig del av skolens oppgave er å legge til rette for undervisning for elever uansettforutsetninger. Dette er noe styringsdokumenter i skolen legger vekt på, samtidig som atforskning viser at mange lærere opplever dette som utfordrende. I denne sammenheng blirkroppsøvingsfaget trukket frem som en arena hvor mange elever opplever manglendetilhørighet og inkludering, samtidig som at lærere opplever inkluderingen som utfordrende.Hensikten med denne studien er å innhente informasjon og avdekke erfaring fra ulike lærere ikroppsøvingsfaget knyttet til inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensedeskader. Dette innebærer erfaring knyttet til elever med tidsbegrensede skader sin deltakelse iordinær undervisning. I denne sammenheng rettes det fokus mot lærernes praksis og handlingerinnenfor ulike situasjoner, og på denne måten vil deres kunnskap og kompetanse på feltet ogsåbli belyst.Utvalget av informanter består av seks lærere med erfaring på feltet. Disse informantene harvarierende grad av utdanning, arbeidserfaring og arbeidssted i Agder området. Datainnsamlinger gjennomført ved hjelp av semistrukturerte intervju bygget på caser informantene har fåttpresentert.Resultatene i denne studien viser at utfordringer knyttet til inkludering og tilrettelegging forelever med tidsbegrensede skader er noe flere av informantene har vært lite bevisst på tidligere.Gjennom datainnsamlingen kommer det fram at lærernes manglende kunnskap og kompetansepå feltet resulterer i at disse elevene ofte faller utenfor den ordinære undervisningen. Dettefører til enkle løsninger som frarøver elevene den opplæringen de har krav på innenforfellesskapet.