Inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader i kroppsøvingsfaget
Abstract
En viktig del av skolens oppgave er å legge til rette for undervisning for elever uansett forutsetninger. Dette er noe styringsdokumenter i skolen legger vekt på, samtidig som at forskning viser at mange lærere opplever dette som utfordrende. I denne sammenheng blir kroppsøvingsfaget trukket frem som en arena hvor mange elever opplever manglende tilhørighet og inkludering, samtidig som at lærere opplever inkluderingen som utfordrende.
Hensikten med denne studien er å innhente informasjon og avdekke erfaring fra ulike lærere i kroppsøvingsfaget knyttet til inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader. Dette innebærer erfaring knyttet til elever med tidsbegrensede skader sin deltakelse i ordinær undervisning. I denne sammenheng rettes det fokus mot lærernes praksis og handlinger innenfor ulike situasjoner, og på denne måten vil deres kunnskap og kompetanse på feltet også bli belyst.
Utvalget av informanter består av seks lærere med erfaring på feltet. Disse informantene har varierende grad av utdanning, arbeidserfaring og arbeidssted i Agder området. Datainnsamling er gjennomført ved hjelp av semistrukturerte intervju bygget på caser informantene har fått presentert.
Resultatene i denne studien viser at utfordringer knyttet til inkludering og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader er noe flere av informantene har vært lite bevisst på tidligere. Gjennom datainnsamlingen kommer det fram at lærernes manglende kunnskap og kompetanse på feltet resulterer i at disse elevene ofte faller utenfor den ordinære undervisningen. Dette fører til enkle løsninger som frarøver elevene den opplæringen de har krav på innenfor fellesskapet.
Nøkkelord: inkludering, tilrettelegging, tidsbegrensede skader, utfordringer, motivasjon, ekskludering