dc.description.abstract | Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar
spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes
opplevelse av hvordan barn som mottar spesialpedagogisk hjelp blir inkludert i
barnehagehverdagen, og for det andre å undersøke sammenhengen mellom barnehageansattes
opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp og ulike faktorer
knyttet til deres arbeid som ut ifra et teoretisk ståsted kan påvirke dette arbeidet.
Gjennom en kvantitativ tilnærming, hvor spørreundersøkelse ble brukt som
datainnhentingsmetode, ble korrelasjoner undersøkt og regresjonsanalyse brukt for å
analysere datamaterialet. Resultatene indikerer at barnehageansatte generelt har positive
opplevelser av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, noe som
tyder på at de føler seg vellykkede i sitt inkluderingsarbeid. Videre viser funnene at faktorer
som vanskelighetsgrad i arbeidet, trivsel på arbeidsplassen, og positive holdninger til
inkludering, har stor sammenheng med barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn
som mottar spesialpedagogisk hjelp.
Disse resultatene kan ha praktiske implikasjoner for alle som arbeider med inkludering i
barnehagen, inkludert støtteapparat, ledelse, og barnehageansatte selv, og peker på viktigheten
av å fokusere på disse nøkkelfaktorene for å forbedre inkluderingsarbeidet. På den måten kan
studien bidra med verdifull innsikt for forbedring av praksiser knyttet til inkludering i
barnehagesammenheng. | |