En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp.
Abstract
Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottarspesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattesopplevelse av hvordan barn som mottar spesialpedagogisk hjelp blir inkludert ibarnehagehverdagen, og for det andre å undersøke sammenhengen mellom barnehageansattesopplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp og ulike faktorerknyttet til deres arbeid som ut ifra et teoretisk ståsted kan påvirke dette arbeidet.Gjennom en kvantitativ tilnærming, hvor spørreundersøkelse ble brukt somdatainnhentingsmetode, ble korrelasjoner undersøkt og regresjonsanalyse brukt for åanalysere datamaterialet. Resultatene indikerer at barnehageansatte generelt har positiveopplevelser av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, noe somtyder på at de føler seg vellykkede i sitt inkluderingsarbeid. Videre viser funnene at faktorersom vanskelighetsgrad i arbeidet, trivsel på arbeidsplassen, og positive holdninger tilinkludering, har stor sammenheng med barnehageansattes opplevelse av inkludering av barnsom mottar spesialpedagogisk hjelp.Disse resultatene kan ha praktiske implikasjoner for alle som arbeider med inkludering ibarnehagen, inkludert støtteapparat, ledelse, og barnehageansatte selv, og peker på viktighetenav å fokusere på disse nøkkelfaktorene for å forbedre inkluderingsarbeidet. På den måten kanstudien bidra med verdifull innsikt for forbedring av praksiser knyttet til inkludering ibarnehagesammenheng.