En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp
Abstract
Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar spesialpedagogisk hjelp blir inkludert i barnehagehverdagen, og for det andre å undersøke sammenhengen mellom barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp og ulike faktorer knyttet til deres arbeid som ut ifra et teoretisk ståsted kan påvirke dette arbeidet.Gjennom en kvantitativ tilnærming, hvor spørreundersøkelse ble brukt som datainnhentingsmetode, ble korrelasjoner undersøkt og regresjonsanalyse brukt for å analysere datamaterialet. Resultatene indikerer at barnehageansatte generelt har positive opplevelser av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, noe som tyder på at de føler seg vellykkede i sitt inkluderingsarbeid. Videre viser funnene at faktorer som vanskelighetsgrad i arbeidet, trivsel på arbeidsplassen, og positive holdninger til inkludering, har stor sammenheng med barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp.Disse resultatene kan ha praktiske implikasjoner for alle som arbeider med inkludering i barnehagen, inkludert støtteapparat, ledelse, og barnehageansatte selv, og peker på viktigheten av å fokusere på disse nøkkelfaktorene for å forbedre inkluderingsarbeidet. På den måten kan studien bidra med verdifull innsikt for forbedring av praksiser knyttet til inkludering i barnehagesammenheng.