Show simple item record

dc.contributor.advisorRambø, Gro Renée
dc.contributor.authorKydland, Fredrik
dc.date.accessioned2024-07-17T16:23:32Z
dc.date.available2024-07-17T16:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:50166116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141887
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er muntlige ferdigheter og hvordan lærerne forstår og arbeider med dette. Problemstilling er Hvordan forstår og arbeider lærere med muntlige ferdigheter på 5. trinn? Denne problemstillingen belyser jeg gjennom en triangulering av metodene intervju og observasjon der jeg ser nærmere på to lærere som arbeider på 5. trinn. Derfor blir oppgaven også en kvalitativ studie. For å konkretisere problemstillingen enda mer har jeg delt problemstillingen opp i to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår lærerne begrepet muntlige ferdigheter? 2. Hvordan arbeider lærerne med muntlige ferdigheter i klasserommet? Jeg har tatt utgangspunkt i offentlige dokumenter som læreplaner og rammeverk, samt forskjellige forskeres perspektiver for å bedre belyse egen empiri. Studien viser at lærerne forstår muntlige ferdigheter ut ifra funksjonen de har i gitte situasjoner. Videre finner jeg lite undervisning i muntlige ferdigheter, men at det ofte er noe som er i bruk i skolen. Når lærerne underviser i muntlige ferdigheter er det som regel gjennom arbeidsmåter som presentasjoner. Jeg tror at en konkretisering av muntlige ferdigheter gjennom et metaspråk vil bidra til å gjøre det enklere å arbeide med. Derfor foreslår jeg retorikk som et mulig metaspråk som burde ha en større plass i skolen og i lærerutdanningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMuntlige ferdigheter - en tapt mulighet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record