Hvordan opplever spesialpedagoger samarbeidet med grunnskolelærere, og hvilken rolle spiller dette samarbeidet for å iverksette tidlig innsats og fremme inkludering, og tilpasning i undervisningen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141569Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
En av skolens oppgaver er å påse at alle elever får samme muligheter for læring og vekst. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Dette skal skje uavhengig av elevenes forutsetninger eller bakgrunn, og grunnregelen om tilpasset opplæring og inkludering er rotfestet i opplæringsloven. Spesialpedagoger regnes som en vesentlig del av gruppen som omgir eleven, og deres oppgave er å sikre at eleven mottar den oppfølging og støtten som de trenger og har krav på. Men spesialpedagogene opererer ikke i et vakuum. De arbeider i team med andre ressurser på skolen, og forutsetningen for å lykkes i å støtte alle elevers behov er at dette samspillet mellom ulike resurspersoner fungerer optimalt. Temaet for denne studien er hvordan samarbeidet fungerer mellom spesialpedagoger og grunnskolelærere sett fra spesialpedagogens perspektiv.
Hvordan opplever spesialpedagogen samarbeidet med grunnskolelæreren? Jeg har valgt kvalitativ metode for å belyse problemstillingen og studiens empiri stammer fra tre semistrukturerte intervjuer med spesialpedagoger. Studiens hovedfunn indikerer at relasjon og gjensidig respekt er noe av kjernen for å kunne ha et velfungerende samarbeid.