I Transitt mot Hverdagspoesi
Abstract
Sammendrag:
Hvis jeg skulle fremheve noe fremfor noe annet assosiert med arbeidet med denneMasteroppgaven, så er det ikke lett. Som tittelen indikerer består arbeidet med selvefotograferingen å ta de ulike hverdagsfotografier, et nærvær, og en transittbevegelse imellomdisse steder, som jeg betrakter som hellige steder. Transittbevegelsen er til stede i oppgaven somet fravær, mens fotografiene, hverdagspoesi er det sentrale i tematikken. Jeg har forsøkt å byggeopp en plattform gjennom teoretisk tilnærming til kunstfotografiet som er adekvat ut ifra densammensatte problemstillingen: Innledningsvis undersøkte jeg de ytre og indre «rommene» dermitt daglige liv foregår. Jeg er overbevist om at, i tillegg til å undersøke fenomenene i denperseptuelle verden, så er det selve bevisstgjøringen av våre indre hendelser og tanker somskaper muligheten for et høyere nivå i tilværelsen. Disse fenomenene kan så representeres medfotoapparatet på en slik måte at vi kan finne frem til visuelle symboler for vårt emosjonelle plan,samt våre indre hendelser. Hjemmefølelsen er hovedsakelig knyttet til det det indre rommet. Detmystiske møtet med verden realiseres i den ytre romopplevelsen for meg. Jeg studerte så hvilkefølelser som er knyttet til visse steder, og fant at enkelte steder er «ladede», det løper enpersonlig historie ut fra dem. Dernest oppdaget jeg at lyset har en helt avgjørende rolle. Fra daav, begynte jeg systematisk å undersøke de ulike dagstid og årstidenes lysforhold. Så foretok jegstudier av ulike fagteorier og fordypet meg i følgende faglige settinger: utendørs rom: maritimstrand, utsnitt og detaljer fra skoglandskap. I siste instans behandlet jeg hovedtema;hverdagspoesi. Samspillet mellom å bygge opp en teoretisk plattform ved å studere og inkludereanerkjente kilder, parallelt med å holde fremdrift i min kunstneriske praksis fundert i min indrekunstneriske integritet og samtidig la de teoretiske studiene påvirke min praksis, noe som er enkulturell vekst. Vekselvirkningen mellom at jeg går inn i et indre rom idet jeg tar fotografiene,og samtidig lar bildene tale tilbake i kontekst av den teoretiske plattform i det ytre rom og ikkeminst at jeg faktisk har erfaringen av å ha tatt hvert enkelt fotografi. Det er dette som er essensenav denne oppgaven. Innbefattet i dette prosjektet er også presentasjon av en serie fotografier frautstillingen Hverdagspoesi inkludert en narrativ del og en analytisk tilnærming knyttet til deenkelte bildene. Disse konkrete fotografiene blir stilt ut i Samsen Kulturhus, Kristiansand islutten av Mai 2024. Masteroppgaven som plattform har økt min kulturelle dannelse, og har blittet tilfang av kulturell refleksjon og ikke minst sublim tilstedeværelse i bildene. Så for å velgemeg hva som jeg vil fremheve som den viktigste erfaringen med oppgaven: sammen med detstore ved selve tilblivelsesprosessen med fotografiene; å utforske andres univers avkunstteoretiske tekster, så er det erkjennelsen av å ha blitt en mer reflektert kulturpersonlighet, ensterkere opplevelse av å være hjemme, som jeg vil nevne.
Abstract:
If I were to emphasize one thing over another associated with the work on this Master's Thesis, itis not easy. As the title indicates, the work with the photography itself consists of taking thevarious everyday photographs, a presence, and a transit movement between these places, which Iregard as sacred places. The transit movement is present in the thesis as an absence, while thephotographs, everyday poetry, is central to the theme. I have tried to build a platform through atheoretical approach to art photography that is adequate from the complex issue: Initially, Iexamined the outer and inner "spaces" where my daily life takes place. I am convinced that, inaddition to examining the phenomena in the perceptual world, it is the actual awareness of ourinner events and thoughts that creates the possibility for a higher level in existence. Thesephenomena can then be represented with the camera in such a way that we can find visualsymbols for our emotional life, as well as our inner events. The feeling of home is mainly linkedto the inner space. The mystical encounter with the world is realized in the outer spaceexperience for me. I then studied the emotions associated with certain places, and found thatcertain places are "charged", a personal story flow from them. Next, I discovered that light has avery crucial role. From then on, I began to systematically investigate the different times of theday and the light conditions of the seasons. Then I undertook studies of various subject theoriesand immersed in the following academic settings: outdoor space: maritime beach, excerpts anddetails from forest landscapes. In the last instance I dealt with the main theme: Everyday Poetry.The interaction between building a theoretical platform by studies and including relevantliterature sources, parallel to keeping progress in my artistic practice based on my inner artisticintegrity and at the same time let the theoretical studies influence my practice, which I find to bea cultural growth. The interaction between me entering an inner space while taking thephotographs, and at the same time letting the images speak back in the context of the theoreticalplatform in outer space and not least that I actually have the experience of having taken eachindividual photograph. This is the essence of this thesis. Included in this project is also thepresentation of a series of photographs from the exhibition Every Day Poetry including anarrative and analytical approach linked to the individual images. These concrete photographswill be exhibited in Samsen Kulturhus, Kristiansand at the end of May 2024. The Master's Thesisas a platform has increased my cultural knowledge, and has become an object of culturalreflection and not least a sublime presence in the images. So, to choose what I would like toemphasize as the most important experience with the thesis: together with the greatness of theactual creation process with the photographs; to explore other people's universe of theoreticaltexts, then there is the realization of having become a more reflective cultural personality, astronger experience of being at home, which I would like to mention.