• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det noe som skiller det sosiale læringsmiljøet i en friluftslivskontekst fra en tradisjonell skolekontekst? En sammenligning av undervisning i friluftslivsaktiviteter på leirskole med ordinær undervisning i gymsal og klasserom

Gisholt, Jørgen; Kjellevold, Vegard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:237604432:50631828.pdf (816.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3140986
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [262]
Abstract
Friluftsliv verdsettes i ulik grad i skolens styringsdokumenter i dag. Begrepet kommer til syne gjennom

kroppsøvingsfaget og er beskrevet som naturpreget og spennende. Friluftsliv i skolen i dag anses for å

være et tilsidesatt læringsaspekt og nedprioriteres ofte framfor akademiske fag som matematikk,

engelsk og norsk.

Hensikten med denne studien er å skape mer forskning på friluftslivsfeltet. Ved bruk av kvalitativ

forskningsdesign og Braun og Clarkes (2006) refleksive tematiske analyse, setter studien søkelyset på

elevers sosiale læringsmiljø. Konkret har studien til hensikt å undersøke om det finnes forskjeller

mellom det sosiale læringsmiljøet i friluftslivskontekster, i motsetning til tradisjonelle skolekontekster.

Ved bruk av gruppeintervjuer og observasjoner forsøkes det å belyse og synliggjøre hvorvidt friluftsliv

er en læringsarena som er positiv og bør brukes mer i undervisningen, eller om den nåværende

posisjonen bør ivaretas eller reduseres.

Resultatene fra analysen viser at friluftsliv som en arena for læring gir gode muligheter for

læringsmiljøet og enkelt individets utvikling. Samtidig sees dette i kontrast til de mer læreplanstyrte

fagene kroppsøving og matematikk, og synliggjør en forskjell på mulighet for frihet og utfoldelse. Tatt

i betraktning at rammeverket for læringsarenaene er ulike, kan det antas at friluftsliv i større grad kan

tilrettelegge og fremheve sosialt læringsmiljø.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit