Er det noe som skiller det sosiale læringsmiljøet i en friluftslivskontekst fra en tradisjonell skolekontekst? En sammenligning av undervisning i friluftslivsaktiviteter på leirskole med ordinær undervisning i gymsal og klasserom
Abstract
Friluftsliv verdsettes i ulik grad i skolens styringsdokumenter i dag. Begrepet kommer til syne gjennomkroppsøvingsfaget og er beskrevet som naturpreget og spennende. Friluftsliv i skolen i dag anses for åvære et tilsidesatt læringsaspekt og nedprioriteres ofte framfor akademiske fag som matematikk,engelsk og norsk.
Hensikten med denne studien er å skape mer forskning på friluftslivsfeltet. Ved bruk av kvalitativforskningsdesign og Braun og Clarkes (2006) refleksive tematiske analyse, setter studien søkelyset påelevers sosiale læringsmiljø. Konkret har studien til hensikt å undersøke om det finnes forskjellermellom det sosiale læringsmiljøet i friluftslivskontekster, i motsetning til tradisjonelle skolekontekster.Ved bruk av gruppeintervjuer og observasjoner forsøkes det å belyse og synliggjøre hvorvidt friluftsliver en læringsarena som er positiv og bør brukes mer i undervisningen, eller om den nåværendeposisjonen bør ivaretas eller reduseres.
Resultatene fra analysen viser at friluftsliv som en arena for læring gir gode muligheter forlæringsmiljøet og enkelt individets utvikling. Samtidig sees dette i kontrast til de mer læreplanstyrtefagene kroppsøving og matematikk, og synliggjør en forskjell på mulighet for frihet og utfoldelse. Tatti betraktning at rammeverket for læringsarenaene er ulike, kan det antas at friluftsliv i større grad kantilrettelegge og fremheve sosialt læringsmiljø.