Show simple item record

dc.contributor.advisorKjær, Ingirid Geirsdatter Heald
dc.contributor.advisorFasting, Merete Lund
dc.contributor.authorHassan, Herman
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:05Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:237604432:50886866
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140981
dc.description.abstractI denne studien ønsket jeg å se nærmere på hvordan leken blir ivaretatt i skolen, enda mer spesifikt lærerens rolle i leken. Bakgrunnen for dette er at leken har fått stort fokus i den nye læreplanen og at det er lite forskning rundt leken i skolen. Bakgrunn for tema og ønsket om å forske på lærerens rolle ble formulert om til problemstillingen: «Hvordan er lærerne med på å ivareta leken for barna?» Metode brukt for datainnsamling var semistrukturert kvalitativt forskningsintervju, hvor jeg begrunnet mine valgt i Kvale & Brinkmann (2015), Thagaard (2018) og Dalen (2020) og (2011). I studien deltok 7 informanter som er lærerne på en skole. Det er 3 førsteklasse- og 4 andreklasse lærere, kjønnsfordelingen mellom lærerne var 2 menn og 5 damer. Hovedfunnene var at lærernes rolle var en som la til rette for lek i skolehverdagen, og at leken ikke bare hadde stor egenverdi for barna, men også utvikling. Videre kommer det frem at leken bidrar til bedre samarbeid, økt sosialkompetanse og bedre konflikthåndtering blant elevene. Utover dette pekte resultatene på at når lek inkluderes i skolen opplever lærerne at elevene blir mindre slitne og er mer mottakelig for ordinær læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleIvaretakelse av lek i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record