dc.description.abstract | I denne studien ønsket jeg å se nærmere på hvordan leken blir ivaretatt i skolen, enda mer spesifikt lærerens rolle i leken. Bakgrunnen for dette er at leken har fått stort fokus i den nye læreplanen og at det er lite forskning rundt leken i skolen. Bakgrunn for tema og ønsket om å forske på lærerens rolle ble formulert om til problemstillingen: «Hvordan er lærerne med på å ivareta leken for barna?» Metode brukt for datainnsamling var semistrukturert kvalitativt forskningsintervju, hvor jeg begrunnet mine valgt i Kvale & Brinkmann (2015), Thagaard (2018) og Dalen (2020) og (2011). I studien deltok 7 informanter som er lærerne på en skole. Det er 3 førsteklasse- og 4 andreklasse lærere, kjønnsfordelingen mellom lærerne var 2 menn og 5 damer. Hovedfunnene var at lærernes rolle var en som la til rette for lek i skolehverdagen, og at leken ikke bare hadde stor egenverdi for barna, men også utvikling. Videre kommer det frem at leken bidrar til bedre samarbeid, økt sosialkompetanse og bedre konflikthåndtering blant elevene. Utover dette pekte resultatene på at når lek inkluderes i skolen opplever lærerne at elevene blir mindre slitne og er mer mottakelig for ordinær læring. | |