Matematiske samtaler på elevstyrte stasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140977Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er en kvalitativ studie om matematiske samtaler blant yngre elever. Studien fokuserer på bruk av den matematiske samtalen i matematikkundervisningen, nærmere bestemt om den matematiske samtalen blant elever når de samarbeider i mindre grupper. Formålet med studien var å undersøke nærmere på hva og hvordan elevene samtaler matematikk. Studien baserer seg på observasjon av all matematikkundervisning i en periode på tre uker blant en elevgruppe på andre trinn. Observasjonen ble gjennomført ved bruk av lyd- og videoklipp. Alle videoklippene ble transkribert, og relevante undervisningsøkter ble valgt og analysert. Analysen baserer seg på forskningsspørsmålet, med fokus på karakteristikker av den matematiske samtalen mellom elevene i samarbeid om matematiske aktiviteter knyttet til addisjon. Med noe kjennskap til teori om matematiske samtaler og med åpenhet ovenfor datamaterialets innhold, ble et analyseverktøy utviklet. Resultatene fra studien viser til hvordan elevene i matematiske samtaler på elevstyrte stasjoner utrykker meninger, presenterer ideer, stiller spørsmål og bruker matematiske konkretiseringsmateriell. Resultatene fra studien viser også til at samarbeidet og den matematiske samtalen bærer preg av manglende samtale ved å arbeide individuelt, gi instrukser gjennom arbeidsfordeling, og avbrytelser.