dc.description.abstract | I denne studien vil jeg studere oppgavene fra tre ulike læreverk i temaet brøk for 5. trinn. Jeg
ønsker å finne ut hvilken variasjon av kognitive krav oppgavene i læreverkene stiller til
elevene og hvilke kjennetegn de har. Denne masteroppgaven har som formål å gå i dybden på
tre læreverk og oppgavene i det matematiske temaet brøk. Matematikkoppgaver fra lærebøker
er en sentral del av undervisningen og er en stor del av grunnlaget for elevers utvikling i faget.
Jeg har tatt utgangspunkt i læreverkene Multi, Matemagisk og Matematikk fra 5. trinn,
oppgavene de inneholder og hva som kjennetegner oppgavene i henhold til kognitive krav.
I følge tidligere forskning er en stor andel av matematikkundervisningen basert på oppgaver.
Det matematiske temaet brøk er noe mange elever synes er vanskelig og elevene trenger en
dypere forståelse for å forstå temaet bedre. Jeg har brukt Kilpatrick (2001) sin modell for
matematisk kompetanse og Smith og Steins (1998) kognitive krav som teori for oppgaven. De
skiller mellom oppgaver som stiller lave kognitive krav og høye kognitive krav. De lave
kognitive kravene deles inn i memorering og prosedyrer uten sammenheng og de høye
kognitive kravene deles inn i prosedyrer med sammenheng og matematisk tenkning. De
kognitive kravene har vært grunnlaget for analysen, men jeg har også sett kritisk på bruken av
de kognitive kravene.
Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse med noen kvantitative trekk. Jeg analyserer
femten bøker fra tre læreverk. Grunnbøker og oppgavebøker blir presentert sammen og
parallellbøker blir presentert alene. Jeg analyserer alle oppgavene fra det matematiske temaet
brøk ved hjelp av kognitive krav. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling:
- Hva kjennetegner lærebokoppgaver i brøk med hensyn til kognitive krav?
For å svare på denne problemstillingen har jeg tatt i bruk Smith & Stein (1998), sine kognitive
krav.
Resultatene viser at bøkene varierer mellom oppgaver med lave og høye kognitive krav. Det
er en betydelig høyere andel av oppgaver med lave kognitive krav. De tre læreverkene har noe
variasjon av andel oppgaver innenfor de fire kategoriene av kognitive krav. Hovedfunnene
tyder på at kjennetegnene ved de forskjellige kategoriene av kognitive krav i de tre
læreverkene er relativt like. Læreverkene har som oftest en måte de ønsker at elevene skal
løse oppgavene og oppnå den ønskede kompetansen. Dette gjør at en stor del av oppgavene
havner innenfor lave kognitive krav.
I denne masteroppgaven blir man bevisst på hva som kjennetegner lærebokoppgaver med
hensyn til Smith og Stein (1998) sine kognitive krav. Videre blir man også bevisst over
hvilken variasjon det er av kognitive krav i de forskjellige læreverkene og hvordan
læreverkene har lagt opp oppgavene slik at elevene skal få kompetanse. | |