Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHundeland, Per Sigurd
dc.contributor.authorSillerud-Myrvang, Marit
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:37Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:100667561
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140958
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne erfaringsbaserte masteroppgaven har jeg forsket på forskjeller mellom tradisjonelle klasserom og tenkende klasserom, med vekt på kommunikasjon, normer og elevenes problemløsningskompetanse. Jeg har brukt tidligere forskning som blant annet omhandler bruk av whiteboardtavler, metoden tenkende klasserom, problemløsning, begrunnede dialoger og tegning som strategi. Teoriene jeg har anvendt handler om ulike kommunikasjonsformer, problemløsing, tradisjonelle klasserom, tenkende klasserom, sosiokulturelt perspektiv og normer, både sosiomatematiske og sosiale. For å finne svar på forskningsspørsmålet mitt har jeg gjennomført en kvalitativ komparativ casestudie. Jeg har samlet inn datamaterialet ved å kombinere observasjon sammen med lyd- og bildeopptak og gjennomført oppgavebaserte intervjuer. Utvalget bestod av to forskjellige klasserom, hvor av et bedriver tradisjonell matematikkundervisning og det andre tenkende matematikkundervisning. Videre har jeg analysert funn ved hjelp av et selvlaget analyseverktøy og diskutert funnene i lys av sentral teori. I denne studien blir det presentert flere funn. I det tradisjonelle klasserommet er kommunikasjonen preget av ulike former for IRE-kommunikasjon. Elevene er lite selvstendige og utforskende, og elevatferden handler om mye annet enn det matematikkfaglige. Læreren bruker av tiden på å gå rundt i klasserommet for å svare på spørsmålene elevene stiller. I det tenkende klasserommet er det elevene som står for mesteparten av pratingen, elevene stiller svært få spørsmål, og det er læreren som stiller spørsmål til elevene som får de til å tenke videre. Mesteparten av elevaktiviteten har med matematikk å gjøre. Normene i det tradisjonelle klasserommet hadde læreren som «fasiten», og en forventing om at elevene prøvde på egenhånd. I det tenkende klasserommet ble elevene oppmuntret til samarbeid og oppnådde en aksept på at feil er en del av læringen. Elevene brukte tegning som strategi i det tenkende klasserommet, mens elevene i det tradisjonelle klasserommet brukte regning som strategi.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTenkende klasserom versus tradisjonelt klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel