Fra det politiske til det personlige: En kvalitativ tekstanalyse og kasusstudie av Erna Solbergs krisekommunikasjon i håndteringen av aksjeskandalen
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke Erna Solbergs krisekommunikasjon. Som metodisk tilnærming har jeg benyttet meg av kvalitativ tekstanalyse. Solberg/Finnes-saken, også omtalt som aksjeskandalen, fungerer som oppgavens kasus. Datautvalget består av tre tekster: én pressekonferanse og to intervjuer.Oppgaven kombinerer ulike teoretiske perspektiver fra krisekommunikasjon, politisk kommunikasjon og retorikk for å analysere og diskutere følgende problemstilling: Hva kjennetegner Erna Solbergs krisekommunikasjon i håndteringen av aksjeskandalen?Grunnet problemstillingens størrelse og kompleksitet var det nødvendig med en avgrensning. Derfor fokuserer oppgaven i hovedsak på hvilke krisekommunikasjonsstrategier som ble anvendt av Solberg under aksjeskandalen, og hvordan hun samspilte med krisesituasjonen for å bygge image, omdømme, og ethos.Analysen og diskusjonen viser at Solberg benytter seg av flere krisekommunikasjonsstrategier. Hennes valg av strategier står til dels i strid med hva denne typen krisesituasjon egentlig krever. Samtidig bidrar hennes gode samspill med krisesituasjonen til at hun kommer styrket ut av krisen. I tillegg har hennes grunnleggende image og omdømme, samt innledende ethos, fungert som en beskyttelsesmekanisme.