Kommuniserer Å Energi samfunnansvar, og isåfall hvordan? En multimodal kritisk diskursanalyse av Å Energi
Abstract
Oppgaven analyserer om og hvordan Å Energi kommuniserer samfunnsansvar også kjent so corporate social responsibility (CSR), gjennom en multimodal kritisk diskursanalyse av deres videoer og innlegg på sosiale medier. Teorien om samfunnsansvar og semiotiske ressurser brukes for å svare på oppgavens problemstilling. Oppgaven fokuserer på tre videoer fra Å Energis nettsider og to innlegg fra Instagram.Den første videoen «Å gi kraft til en fornybar fremtid» viser hvordan små handlinger kan lede til store endringer gjennom bruk av semiotiske ressurser som vann, vind og solenergi. Den andre videoen «Markus» bruker lys og skygge for å symbolisere håp og fremtidstro, mens den tredje videoen «Iben» fokuserer på den yngre generasjonens tro på en bærekraftig fremtid. Instagram-innleggene fremhever Å Energis sosiale engasjement gjennom deltakelse i veldedige arrangementer og sportsaktiviteter.Analysen viser at Å Energi bruker både tekstuelle og visuelle semiotiske ressurser for å formidle sitt samfunnsansvar og engasjement for fornybar energi. Videoene og innleggene skaper en sterk interpersonlig forbindelse med publikum, og sikrer en sammenhengende formidling av selskapets verdier og målsettinger. Disse drøftes videre i en multimodal kritisk diskursanalyse.