Bruk av andre morsmål enn norsk i norskfaget
Abstract
Stadig flere elever møter skolen og norskfaget med andre morsmål enn norsk. Teori viser at minoritetsspråklige elever kan ha god bruk for morsmålsferdighetene sine når de skal utvikle sentrale ferdigheter i norskfaget, og at elevene dermed bør få bruke morsmålet i opplæringen. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke refleksjoner og erfaringer lærere har med bruk av minoritetsspråklige elevers morsmål i norskfaget på småskoletrinnet, og hvilke muligheter og utfordringer de opplever med å tilrettelegge for dette. Jeg har gjennomført seks kvalitative intervju av lærere som har erfaring med å undervise norsk i klasser med minoritetsspråklige elever på småskoletrinnet.
Funnene viser at lærerne anerkjenner morsmålets sosiale betydning for elevene, og ser det som essensielt å bli kjent med elevenes språklige bakgrunn. Videre kjenner lærerne til at minoritetsspråklige elever kan få bruk for morsmålet når de lærer seg norsk som andrespråk, og skal utvikle ferdigheter i norskfaget. Funnene viser derimot et skille mellom lærernes oppfatninger og beskrivelser av praksis. Noen av lærerne illustrerer at de av og til tilrettelegger for at minoritetsspråklige elever kan bruke morsmålet i norskfaget på småskoletrinnet. Stort sett opplever lærerne at dette er utfordrende, noe som kan skyldes lite kompetanse på didaktisk tilrettelegging for bruk av morsmål, og at skoleledelsene i liten grad strukturelt tematiserer eller tilrettelegger for bruk av andre morsmål enn norsk på skolen.