Avvikssystem i spesialisthelsetjenesten
Description
Full text not available
Abstract
Pasientsikkerhetsarbeid har et betydelig nasjonalt fokus i helse- og omsorgssektoren, gjennom forebyggende arbeid, og læring og forbedring i etterkant av uønskede hendelser. Til tross for dette pekes det på vedvarende utfordringer som barrierer, holdninger og frykt for å melde. For å oppnå en god og effektiv saksbehandling av uønskede hendelser, er et godt og brukervennlig informasjonssystem som kan støtte og hjelpe saksbehandler, et viktig verktøy og en avgjørende del i dette arbeidet.
Hensikten med prosjektet er å se nærmere på enhetslederes erfaringer med saksbehandling, og få en dypere forståelse av hvordan avvikssystemets brukervennlighet påvirker saksbehandlingstiden og selve behandlingen av saken. Følgende problemformulering er besvart: «Hvordan opplever enhetsledere bruken av system for uønskede pasienthendelser ved saksbehandling i et helseforetak i Norge?»
Det er gjennomført en kvalitativ studie med intervju og brukervennlighetstest som metode. Utvalget består av åtte enhetsledere fra ulike klinikker og avdelinger ved et helseforetak i Norge. Datamaterialet er tematisk analysert og sett i lys av det teoretiske rammeverk TURF, som kan brukes for å designe, evaluere og forbedre brukervennligheten i informasjonssystemer.
Resultatene viser at pasientsikkerhetsarbeid har høy prioritet, og det er fokus på god meldekultur. Avvikssystemet oppfattes som brukervennlig og som et nyttig verktøy ved saksbehandling. Det framkommer en variasjon i hvordan systemet brukes og hvilke funksjoner som tas i bruk basert på subjektive vurderinger. Sakshandlingstiden avhenger av flere årsaker, som sakens alvorlighetsgrad, antall involverte i saken, og feil ved registrering og videresending av saker. Justeringer av systemet, systematisk opplæring og mer kunnskap om ledelse og pasientsikkerhet- og forbedringsarbeid kan bidra til bedre bruk av systemet for en mer effektiv og bedre saksbehandling.
Nøkkelord: Avvikssystem, saksbehandling, brukervennlighet, uønsket hendelse, pasientsikkerhet og forbedringsarbeid