Fra lesing til skriving
Abstract
I vårt masterprosjekt har vi analysert en samling av elevtekster skrevet av 19 elever på3.trinn. Vi finner elevtekster interessante og lærerike, og ønsket derfor å bruke dette sommateriale i vårt prosjekt. Det er svært mye å se på når det kommer til elevtekster, men vivalgte å se på elevenes inspirasjon fra en modelltekst som ble lest opp høyt for klassen.Masteroppgaven vår tar derfor for seg problemstillingen: "Hvordan en tredjeklasse lar seg inspirere av boken Odd er et egg av Lisa Aisato til å skrive egen fortelling?"
Oppgaven elevene fikk var åpen og elevene skulle arbeide selvstendig. Dette var for å få frem elevens skriveferdigheter og egen kreativitet på best mulig måte. I analysen har vi sett på kategoriene karakter, miljø, tematikk og ikonotekst. Analysen viste at elevene har skrevet svært ulike tekster, men felles for dem er at alle elevene har, i større eller mindre grad, blitt inspirert av boken. Vi fant også ut av at det var nødvendig å analysere ikonoteksten for å få en bredere forståelse for elevtekstenes handling og betydning. Peter Lancia (1997) utførte en liknende studie som vi har hentet inspirasjon fra. Vi har sett at det er flere likheter mellom våre og Lancia sine funn. Gjennom denne prosessen har vi sett at elevene har vist mye kreativitet og utfoldelse knyttet det å skrive egne tekster ved bruk av skjønnlitteratur som modelltekst.