Show simple item record

dc.contributor.advisorMaryann Jortveit
dc.contributor.authorAnastasiia Tkachenko
dc.date.accessioned2024-06-29T16:23:38Z
dc.date.available2024-06-29T16:23:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049357:120177490
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136923
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt traumer relatert til vold i hjemmet, en hendelse som kan påvirke alle aspekter av et barns liv og ofte forblir uoppdaget (Cohen , Mannarino & Deblinger, 2018; Hafstad & Augusti, 2019; Øverlien, 2012; Perry, 2006). Videre er studien forankret i forskning som undersøker hvilken rolle barnehager spiller i håndteringen av traumatiserte barn (Halvorsen, Killén & Grøgaard, 2013; Killén, 2017; Moen, Bergman & Øverlien, 2018; Øverlien, Moen & Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk, 2016). Studien utforsker barnehagelærernes opplevelser av egen kompetanse og anvendelsen av traumebevisst omsorg ved å benytte en kvalitativ metode basert på fire intervjuer. Studien gir innsikt i de utfordringer barnehagelærerne møter, både når det gjelder å identifisere, støtte og gjennomføre samtaler ved mistanke om vold. Hovedfunnene indikerer at selv om personalet er engasjert i å støtte traumatiserte barn, er det et vesentlig behov for videre opplæring og ressurser for å implementere effektive tiltak for traumebevisst omsorg. Barnehagelærernes erfaringer er sterkt påvirket av emosjonelle overveielser, noe som betydelig påvirker deres praksis og vurdering av støtte for utsatte barn. Studien avdekker også at fraværet av en evidensbasert metode for å føre samtaler gjør det utfordrende å oppnå dialogens mål om å avdekke vold i hjemmet. Studien konkluderer med å reflektere over deltakernes forslag til forbedringer i praktiseringen av traumebevisst omsorg. Disse refleksjonene danner grunnlag for videre forskning rettet mot utvikling av relevante opplæringsprogrammer, både under utdanning og i arbeidslivet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record