Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøeg, Ida Marie
dc.contributor.authorRøstad, Marius Alexander
dc.date.accessioned2023-07-14T16:23:19Z
dc.date.available2023-07-14T16:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143796879:37242233
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078947
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg utforsket trosholdninger, moral og identitet til unge pinsevenner i Kristiansand. 12 unge voksne som var involvert i menigheten ble intervjuet, i tillegg til én av menighetens ledere. Resultatene viste at de unge pinsevennenes trosholdninger, moral og identitet var tett knyttet til en individualistisk og privatisert livsstil. Valg av menighet, ble også i de fleste tilfellene gjort på bakgrunn av sosiale relasjoner og ønsket møtestil. Det var ingen tydelige krav til livstil for å være involvert i menigheten, og livsstilsvalg ble ofte overlatt til den enkelte å finne ut av i samsvar med egen samvittighet og Gud. Begrepet «pinsevenn» var det også få som ønsket å bruke om seg selv, de ønsket heller å identifisere seg som bare kristne. Dette var ofte grunnet i frykt for å møte fordommer, eller fordi de ikke hadde nok kunnskap om hva det innebar å være en pinsevenn. Livsstilen til en ung pinsevenn i dag skiller seg mye mindre fra en sekulær person, enn den gjorde for 50-60 år siden, men forskjeller var fortsatt til stede blant ungdommene jeg intervjuet. Samfunnsidealet om toleranse så også ut til å prege mange av de unge pinsevennene. Eksponering fra et mer pluralistisk samfunn, både innad i menigheten og for øvrig, så ut til å være en viktig faktor for at de unge pinsevennene hadde en økt holdningstoleranse. I moralspørsmål som alkohol og samboerskap, hadde alle en innstilling til hva de selv mente var riktig, men for mange var det viktig å ikke dømme andres valg, selv om de selv valgte annerledes. Det kom også frem at i moralspørsmål som Bibelen ga et tydelig svar på, som sex før ekteskapet og homofili, var det mindre tolkningsrom, mens i moralspørsmål som ikke var tydelig definert i Bibelen, var tolkningsrommet større og mer liberalt. Mye tyder på at skjer en sakte liberalisering ved at unge begynner å gjøre og mene ting som i større grad samsvarer med det omliggende samfunnet. Endringene skjer dermed på et praktisk plan endrer livsstil, før de i etterkant, når praksisen har blitt mer normalisert, legitimeres teologisk. Dette kommer til syne på alkohol hvor flertallet praktiserte en praksis, som tidligere i pinsebevegelsen var forbunnet med synd. Tidligere holdningsendringer for kortspill, dansing, idrett på søndager og kvinnelige ledere har også fulgt et lignende mønster. Generelt sett var Gud blitt snillere og krevde mindre av individet, han var alltid til stede for å støtte, hjelpe og gi trygghet når det trengtes.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEt sted som passer meg - Ung pinseidentitet i Kristiansand
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel